Som representant för en företagarorganisation ägnas vanligen mycket tid åt att synliggöra brister i myndigheters relation till företagen. Oftast är kritiken tämligen berättigad – exempelvis kan långa handläggningstider i olika frågor ställa till bekymmer. Sedan jag började arbeta med Säkerhetsföretagen har jag dock upptäckt ett lysande undantag – Polismyndigheten.
Med det menar jag självklart inte att allt Polismyndigheten gör är felfritt. Det finns en rad frågor vi behöver utveckla tillsammans. Men i samtliga frågor där säkerhetsföretagen har identifierat problem och utmaningar tar sig myndigheten tid att lyssna och ofta agera. Det är ett konstruktivt förhållningssätt som skulle kunna vara ett gott exempel för andra myndigheter.
Läs också: Branschens samverkan med Polisen behöver stärkas
Ett tydligt exempel är arbetet med terrorattentatet på Drottninggatan förra året. Vår analys visade att det fanns 72 väktare och ordningsvakter på plats som deltog i räddningsarbetet. Analysen visade också lika tydligt att Polisen brast i att ta tillvara på väktarna och ordningsvakterna på ett strategiskt sätt. Att samarbetet ändå fungerade relativt väl mellan bevakningspersonal och polis berodde mycket på slumpmässiga faktorer som att rätt personer råkade vara i tjänst vid tillfället.
När rapporten lanserades var Polismyndighetens Stefan Hector på plats, som ställde sig bakom alla slutsatser. Branschens analys inkluderades därefter i Polismyndighetens officiella utredning av attentatet. Säkerhetsföretagen har därefter involverat Polismyndigheten i såväl branschens eget kunskapshöjande arbete som i praktiska utvecklingsfrågor. En dialog med Regionpolisområdet i Stockholm har påbörjats för att hitta en fungerande samverkan i både vardag och allvar.
De närmsta åren kommer det nya arbetssättet förhoppningsvis visa sig på en rad olika sätt, genom bättre dialog, ett bättre brottsförebyggande arbete och ett bättre sätt att möta kriser.
Att vi och Polisen har ett konstruktivt förhållningssätt till varandra har naturliga orsaker. Antalet väktare och poliser är i princip lika många som det finns poliser i yttre tjänst. På många objekt är väktarna och ordningsvakterna först på plats vid en rad olika händelser; i allt från inbrott, stölder och snatterier till mer allvarliga händelser som terrorattentat. Därigenom är branschen också en resurs och ett viktigt komplement till polisen.
För låt oss vara tydliga – branschen är och ska vara ett komplement till polisen, vi kan aldrig ersätta den. Den relationen kommer att kvarstå på så sätt även om vissa arbetsuppgifter, främst transport av omhändertagna personer, skulle anförtros väktare och ordningsvakter. Därför är det också så viktigt att vi gemensamt skapar ett sätt att utforma trygghetsarbetet på bästa sätt – med en välfungerande samverkan i centrum.
Li Jansson, branschchef och vice vd, Säkerhetsföretagen