Elin Jansson, SmartLockr

I takt med att vår kommunikation digitaliseras, växer sig cyberhoten större och större. Den vanligaste formen av dataöverträdelser sker dock inte på grund av externa element som hackare. De orsakas oftast av den mänskliga faktorn: Ett e-postmeddelande skickas till fel person, en mottagare läggs till i cc- i stället för bcc-fältet och fel filer bifogas till fel mottagare. Dessa är alla exempel på dataläckor som sker på grund av små, interna misstag.

Under 2020 blev Umeå Universitet varse om just hur enkelt en dataöverträdelse sker. Integritetskyddsmyndigheten fastslog då att en forskningsgrupp på universitetet hade lagrat och hanterat data på ett sätt som stred mot GDPR. Dessutom hade de bifogat icke krypterade filer med känsliga uppgifter i ett e-postmeddelande till polisen. Konsekvensen? 550 000 kronor i böter.

Förlorat förtroendekapital

Det är tyvärr inte bara rättsliga kostnader som företag behöver oroa sig för när det kommer till cybersäkerhet. Den kanske största förlusten handlar om förtroendekapital.

I en studie från institutet Ponemon frågade man offer för dataincidenter om de hade förlorat tillit till företagen som drabbats av dessa överträdelser. 65 % svarade ja och av dessa skulle 85 procent berätta för andra om sina negativa erfarenheter.

Dålig publicitet gör att företagen i fråga förlorar både nya och befintliga kunder. Det stannar dock inte där – ytterligare en dold kostnad är de resurser som krävs för att städa upp en sådan typ av skandal. Detta gäller både externa resurser, som PR-byråer eller jurister, och den tid som anställda får spendera på krishantering i stället för att generera vinst.

Dataskydd sparar pengar

Det finns alltså stora risker med att inte investera i cybersäkerhet. Dataskydd för säker e-post och fildelning är viktigt för alla som behandlar känsliga uppgifter. I det långa loppet sparar det organisationer potentiella böter, förlorat förtroendekapital och förlorade resurser.

Då återstår frågan: Är du villig att investera i förebyggande åtgärder eller tar du hellre itu med konsekvenserna i efterhand?

Elin Jansson, SmartLockr