I takt med att vår kommunikation digitaliseras, växer sig cyberhoten större och större. Den vanligaste formen av dataöverträdelser sker dock inte på grund av externa element som hackare. De orsakas oftast av den mänskliga faktorn: Ett e-postmeddelande skickas till fel person, en mottagare läggs till i cc- i stället för bcc-fältet och fel filer bifogas […]
Uppdaterad: 7 oktober 2021Publicerad: 7 oktober 2021
Elin Jansson, SmartLockr
I takt med att vår kommunikation digitaliseras, växer sig cyberhoten större och större. Den vanligaste formen av dataöverträdelser sker dock inte på grund av externa element som hackare. De orsakas oftast av den mänskliga faktorn: Ett e-postmeddelande skickas till fel person, en mottagare läggs till i cc- i stället för bcc-fältet och fel filer bifogas till fel mottagare. Dessa är alla exempel på dataläckor som sker på grund av små, interna misstag.
Under 2020 blev Umeå Universitet varse om just hur enkelt en dataöverträdelse sker. Integritetskyddsmyndigheten fastslog då att en forskningsgrupp på universitetet hade lagrat och hanterat data på ett sätt som stred mot GDPR. Dessutom hade de bifogat icke krypterade filer med känsliga uppgifter i ett e-postmeddelande till polisen. Konsekvensen? 550 000 kronor i böter.
Förlorat förtroendekapital
Det är tyvärr inte bara rättsliga kostnader som företag behöver oroa sig för när det kommer till cybersäkerhet. Den kanske största förlusten handlar om förtroendekapital.
I en studie från institutet Ponemon frågade man offer för dataincidenter om de hade förlorat tillit till företagen som drabbats av dessa överträdelser. 65 % svarade ja och av dessa skulle 85 procent berätta för andra om sina negativa erfarenheter.
Dålig publicitet gör att företagen i fråga förlorar både nya och befintliga kunder. Det stannar dock inte där – ytterligare en dold kostnad är de resurser som krävs för att städa upp en sådan typ av skandal. Detta gäller både externa resurser, som PR-byråer eller jurister, och den tid som anställda får spendera på krishantering i stället för att generera vinst.
Dataskydd sparar pengar
Det finns alltså stora risker med att inte investera i cybersäkerhet. Dataskydd för säker e-post och fildelning är viktigt för alla som behandlar känsliga uppgifter. I det långa loppet sparar det organisationer potentiella böter, förlorat förtroendekapital och förlorade resurser.
Då återstår frågan: Är du villig att investera i förebyggande åtgärder eller tar du hellre itu med konsekvenserna i efterhand?
Elin Jansson, SmartLockr
ANNONS
#smartlockr
Krönika
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.