35 procent av alla dataintrång rör banker och finansiella tjänster, enligt Forbes. Den tid det tar att hantera dessa attacker och deras efterdyningar och de kostnader som följer med detta är enorma och fortsätter att öka. Pressen på de medarbetare som står mellan bankernas värden och de som vill åt dem ökar också.
Profithungern göder kreativiteten
Sätten hacken genomförs på är många och alltmer kreativa. Cyberangreppen inom banksektorn handlar inte alltid om att stjäla data. Ofta vill hackare göra ändringar i dessa. Att upptäcka denna typ av brott har visat sig vara oerhört svårt eftersom data ligger kvar och ser oförändrade ut.
Ett annat fenomen man ser växa är helt enkelt ödeläggelse av information. Attacker av det här slaget, med 17 procent sen förra året och syftar till att störa eller försämra ett system genom att kryptera eller radera data, förstöra hårddiskar, manipulera uppkopplingar eller sprida skadlig kod.
Ransomware, där Sverige dessvärre är ett av de mest drabbade länderna, fortsätter också att växa. 75 procent av bankerna i en nyligen genomförd rapport har fallit offer för minst en attack och 63 procent har känt sig tvungna att betala en lösensumma för att få nycklar till att låsa upp sina data.
Tid är pengar – gammalt mantra på nytt problem
Finansiella aktörer lägger ner alltmer tid och pengar på att skydda sig och upplever en tydlig korrelation mellan den tid det tar att upptäcka och hantera en attack och de kostnader detta medför. I genomsnitt tar upptäckt och hantering 287 dagar och kostar mellan 3,6 och 4,9 miljoner amerikanska dollar.
Att riskminimera i ett så tidigt skede som möjligt är därför kritiskt, det känner vi alla till. En effektiv nätverksövervakning kommer att spåra överträdelser genom nätverksloggar och analyser och ge IT-teamet en tydlig bild av vad som händer och vem attacken kan attribueras till. På så sätt ökar man förmågan att hantera och minimera pågående skada och hindra att samma sak händer igen.
Men det finns en baksida, varningsvolymerna. Genomsnittet varningar för en stor del av världens banker ligger på 160 000 per dag! I stor utsträckning beror detta på många, separata säkerhetsverktyg. Att hantera den typen av volymer belastar en organisation oerhört och gör nätverksövervakningen närmast kontraproduktiv. Personalen kommer att behöva kompromissa sin analys och riskerna ökar att riktiga hot slinker igenom. Att se till att system man använder har en låg nivå av false-positives är en naturlig del i att komma åt problemet. Men lika viktigt är det att fördela arbetsbelastningen mellan medarbetare och säkerhetsställa att de får varningar som faktiskt är relevanta.
Aldrig tidigare har cyberhoten varit större. Att stödja de medarbetare som dagligen håller ställningarna måste bli mer av en prioritet.
Text: Niklas Enge, Regional Director Norden, Progress Software Svenska AB