Artikelserie – Den digitala koloniseringens risker
Den här tredelade artikeln bygger på mina tankar om vilka risker den digitala kolonisationen kan innebära för infrastrukturen och den digitala demokratin, och vilket hot den kan utgöra mot personlig integritet i cyberrymden. Del 1, Security by Obscurity Dina data, deras business Många har nog tänkt att just deras personliga information inte spelar någon roll […]
Uppdaterad: 18 mars 2025Publicerad: 10 maj 2021
Robert Willborg, CISO Junglemap
Den här tredelade artikeln bygger på mina tankar om vilka risker den digitala kolonisationen kan innebära för infrastrukturen och den digitala demokratin, och vilket hot den kan utgöra mot personlig integritet i cyberrymden.
Del 1, Security by Obscurity
Dina data, deras business
Många har nog tänkt att just deras personliga information inte spelar någon roll i det stora hela. Faktum är: vem du är spelar roll. Särskilt tydligt blir det i vår digitala värld där vi är beroende av sociala medier och där allt är uppkopplat. Eller mer korrekt, din data spelar roll. För att ta sociala medier, så är dessa uppbyggda kring reklam där inkomstkällan är din personliga data.
Men för att du frivilligt skall ge ifrån dig data, är de sociala plattformarna designade för att du skall vara online jämt, uppkopplad och tillgänglig 24/7. När du är där ”ger du ifrån dig” värderingar, beteenden och företeelser kopplade till din profil genom interaktion med personer och annat så till den grad att tech-jättarna faktiskt vet mer om dig än vad dina närmaste gör.
Den här kompletta bilden av dig är viktig för att plattformarna kan profilera dig mot reklam eller annat de kan tjäna pengar på. Din personliga data och profil är guld värd och omvandlas till digital makt. Eller mer konkret – en komplett profil gör att de kan sälja denna profil så att sen köparen kan rikta ”väsentlig information” (läs reklam) till just den profilen. En mailadress har ett värde, men en komplett profil där man kan utläsa beteende, värderingar och attityder är en guldgruva.
Att ta kontroll över sin data och se hur de hanterar din profil, är ofta svårt och tidskrävande. Dessa jättar sysslar med vad jag kallar Security by obscurity när de gör det nära nog omöjligt att via inställningar eller aktiva åtgärder återta kontrollen. Du som nu läser, vet du exakt vad som händer med din aktivitet online? Vet just du hur du begränsar andras kontroll över din data? Var på Facebook ställer du in skyddet av din integritet och säkerhet?
Tech-jättarna sitter på makten över din information och därmed rättigheten att fritt analysera dina data utan din insyn och sedan sälja till högstbjudande (annonsörer etc.). Dessutom gör de det nästintill omöjligt för dig att begränsa deras möjligheter att handla med din information. Pengarna styr, inte din grundlagda rättighet till din personliga data och vad som händer med den. I förlängningen – och rent krasst – väljer de vad du skall se och inte se. Säkerligen inte i grunden av ondo utan av ekonomiska skäl. Men detta blir ytterst ett hot mot demokratin.
Viljan att höra till är att ge upp kontrollen
Idag är plattformar likt digitala mikrokosmos, där normen är att lämna ifrån sig kontrollen över sin personliga data om man vill ”höra till”. Säger man nej är alternativet att ansluta sig till ett annat kluster. Samma norm lär råda även i det klustret; lämna ifrån dig din data eller gå någon annanstans. Frågan är således inte om du måste ge ifrån dig data, utan till vilken plattform du ger kontrollen. Och i en tid där sociala medier och digitala kommunikationsplattformar är mer norm än undantag tvingas du till att ge upp kontrollen över din data för att just tillhöra gemenskapen.
Hot mot demokratin som tjänst
Din personliga data är tech-jättarnas business, och man kan helt klart debattera etiken att sälja personliga data till en aktör som vill rikta sina erbjudanden till dig personligen. När affären genomförs mot din vilja kan du minst sagt uppleva en irritation. Men å andra sidan läste du säkert inte ens villkoren när du upprättade ditt konto. Mellan raderna ger du dem rätten att hantera din data på det sätt de gör.
I värsta fall utsätts du av en reklamtsunami. Irriterande men rätt harmlöst sett till vad mer du kan råka ut för. I deras strävan att bli störst säljer Tech-jättarna nämligen din data till högstbjudande, som definitivt kan ha en helt annan agenda än reklam. Din personliga data kan mycket väl hamna i direkt vidriga, skrupelfria händer. Här vill jag lyfta fram Cambridge Analytica–skandalen som exempel på hur illa det kan gå. Cambridge Analytica använde datautvinning och dataanalyser av Facebooks användare i syfte att politiskt påverka valet i USA 2016. Din profil och din aktivitet kan alltså i värsta fall hamna i händerna på någon som har en politisk agenda annan än din, manipulera din åsikt eller påverka dig att välja på ett visst vis.
Många kallar detta fenomen social engineering. Jag kallar det ett angrepp på demokratin.
Den naturliga följden av riskerna mot demokratin är hur samhället kan rusta sig för att skydda sig rent juridiskt. Temat för nästa artikel kommer därför bli själva juridiken och etiken kring dessa risker med en digital kolonisation.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.