Jonathan Källbäcker och Åsa Cajander, Uppsala universitet

Flygplatser står inför en genomgående teknisk förändring med nya tekniker som automatisering, robotisering och AI. Ett nytt forskningsprojekt vid Uppsala universitet som ingår i ett större Fou-program finansierat av Afa Försäkring tittar på hur nya tekniska lösningar påverkar säkerheten och arbetsvillkoren på flygplatser.

– I dag saknas det kunskap om hur de nya teknikerna påverkar personalens arbetsmiljö. Därför forskar vi om detta. Dessutom har flera flygplatser stora problem med personalbrist, så för att locka till sig nya anställda fokuserar de på att förbättra arbetsmiljön, säger Åsa Cajander, professor i människa-datorinteraktion vid Uppsala universitet vid Uppsala universitet.

– Bland annat undersöker vi hur införandet och användningen av ny teknik på flygplatser påverkar arbetsmiljön för markpersonal. Vi tittar även på hur olika intressen antingen samverkar med eller motverkar dessa processer, säger Åsa Cajander.

Tekniken skapar både möjligheter och nya utmaningar

Forskningen visar att teknikanvändning på arbetsplatsen är direkt kopplad både till arbetsmiljö och säkerhet.

– Moderna tekniker som avancerade lastband och skannrar förbättrar arbetsmiljön, men kan också skapa nya problem, särskilt om tekniken inte är anpassad efter personalens behov, säger Åsa Cajander.

Forskarna ser tydliga skillnader i hur chefer och markpersonal uppfattar teknikens värde och utmaningar.

– Det tydliggör hur viktigt det är att personalen involveras tidigt i processen när ny teknik ska införas i arbetet, säger Åsa Cajander.

Komplexa tekniska system med många intressenter

– Vi har noterat svårigheter med att integrera gamla och nya tekniklösningar. Det kan finnas bortåt fem olika applikationer där en och samma aktivitet ska hanteras, Detta beror delvis på utmaningarna med att integrera tekniska lösningar, men också på att det finns många olika intressenter – såsom flygbolag, passagerare och nationella och internationella instanser. Jag tycker att det mest intressanta med flygplatskontexten är att användbarheten av teknik, arbetsmiljö, och säkerhet är väldigt tätt sammankopplade. Dessutom är införandet av ny teknik väldigt komplext, säger Jonathan Källbäcker.

Forskarna i projektet har haft regelbundna referensgruppsmöten och projektgruppsmöten med representanter från både arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer, inklusive TYA, Transportarbetarförbundet och Transportföretagen.

– Vi har ett fantastiskt bra samarbete med arbetsmarknadens parter. De har bidragit med relevanta forskningsfrågor, gett återkoppling på projektets resultat och säkerställt att forskningen är användbar för branschen, säger Åsa Cajander.