Bedrägerier är ett utbrett samhällsproblem som orsakar betydande ekonomiska skador för individer och företag i Sverige varje år. En vanlig metod är ’wangiri-samtal’, där kriminella ringer upp från utlandet och lägger på, för att mottagaren ska ringa tillbaka och betala höga avgifter för samtalet. Sedan 2019 finns en teknisk lösning på plats som årligen stoppar […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 11 mars 2025
Bedrägerier är ett utbrett samhällsproblem som orsakar betydande ekonomiska skador för individer och företag i Sverige varje år. En vanlig metod är ’wangiri-samtal’, där kriminella ringer upp från utlandet och lägger på, för att mottagaren ska ringa tillbaka och betala höga avgifter för samtalet. Sedan 2019 finns en teknisk lösning på plats som årligen stoppar miljontals wangiri-samtal. Nu lanserar Telia ytterligare ett skydd mot den här bedrägerimetoden, Telia Payback, som dessutom innebär att Telia vänder på logiken och i stället debiterar de kriminella när de försöker lura Telias kunder.
– Den här typen av brottslighet skadar hela samhället. Förra året stoppade vi 37 miljoner wangiri-samtal, men att bekämpa kriminella är som att träffa ett rörligt mål. Det kräver snabbfothet, kunskapshöjande insatser och att vi ständigt utvecklar vår teknik. Vårt utökade säkerhetsskydd stoppar nu ännu fler bedrägeriförsök, och kostar istället för de kriminella. Det blir alltså både kostsamt och jobbigt att försöka lura svenska folket – det är helt enkelt payback time, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.
Det utökade säkerhetsskyddet verkar både för inkommande och utgående samtal. När de kriminella ringer till Telias kunder i Sverige, möts de först av ett talsvar, med ett personligt meddelande om att de blivit tagna på bar gärning. Om det misstänkta bedrägerisamtalet ändå når fram, varnas kunder om de ringer upp. Telias skydd råder dem att lägga på luren och inte fortsätta samtalet. Inga samtalskostnader debiteras den som lägger på luren direkt efter Telias varning.
Svenska folket blir en del av det nya skyddet
I samband med att säkerhetsskyddet aktiveras i mars månad, bjuds även Telias kunder in att vara en del i kampen mot de kriminella och spela in sin röst till det talsvar som bedragarna möts av. Efterlysningen av personer pågår i Telias sociala kanaler.
– Vi vet att det är alldeles för många därute som känner någon eller som själv blivit drabbad av olika metoder av telefonbedrägerier. Det är en fruktansvärd upplevelse som ingen ska behöva vara med om. Därför vill vi ge alla en röst i kampen mot de kriminella. Med svenska folkets röster och historia i vårt säkerhetsskydd tar vi också ett viktigt steg i att bryta stigmat kring att bli utsatt och våga dela med oss – tillsammans stärker vi vår motståndskraft mot dessa brott, säger Amanda Landqvist.
Förutom att inkludera svenska folket som en del av det nya skyddet, skänker Telia pengarna som tas från de kriminella till Brottsofferjouren, för att ge tillbaka till de som drabbats.
ANNONS
Linda Kante
#bedrägerier
#Telia
#wangiri
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.