En ny undersökning från Telenor visar att hela 92 procent av anställda på svenska arbetsplatser har ett IT-osäkert beteende, vilket ökar risken för intrång och omkostnader i miljonklassen. 74 procent av anställda utsätter arbetsplatsen för allvarliga risker bara genom att ha osäkra lösenord, visar undersökningen.

Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här 

Hackers gäckar svenskt näringsliv. Bland företag och organisationer i Sverige med över 500 anställda har tre av fyra drabbats av dataintrång. Under 2019 kostade intrången bland dessa i snitt 30 miljoner kronor att hämta sig från, vilket var tre gånger så mycket som 2018.

– Osäkra lösenord är den lättaste vägen in för cyberbrottslingar. När hackare väl är inne, kan de komma åt känslig information, manipulera betalningssystem eller sabotera affärssystem. Det är intrång som kan stå företagen dyrt och vara tidskrävande att åtgärda, säger Ulf Andersson, Telenor Sveriges informationssäkerhetschef.

– Det måste vara jättelätt för anställda att göra rätt och ha säkra lösenord. Därför borde arbetsgivare, som standard, jobba med en lösenordshanterare som skyddar alla lösenord i en krypterad fil.

Hela 92 procent av de anställda gör sig skyldiga till någon av de elva säkerhetsrisker som undersökts och har därför ett IT-osäkert beteende på jobbet. Detta trots att fler än så – 93 procent – anser att IT-säkerhet är viktigt.

– Här borde företagen agera. De måste jobba fortlöpande med utbildning av medarbetarna så att de kan undvika vanliga säkerhetsmissar och får ett säkerhetstänk som hjälper de att fatta rätt beslut, säger Ulf Andersson.