– Den organiska försäljningstillväxten var exceptionellt stark under årets sista kvartal. Den stöddes av fortsatt god försäljning i USA liksom av ett ökat säkerhetsbehov i Europa, samt av fortsatt positiv utveckling i Spanien och Latinamerika. Vi uppskattar att vi växer snabbare än säkerhetsmarknaderna i USA och Europa liksom i de ibero-amerikanska länderna, huvudsakligen stöttat av […]
Jenny Persson
Uppdaterad: 9 februari 2016Publicerad: 9 februari 2016
– Den organiska försäljningstillväxten var exceptionellt stark under årets sista kvartal. Den stöddes av fortsatt god försäljning i USA liksom av ett ökat säkerhetsbehov i Europa, samt av fortsatt positiv utveckling i Spanien och Latinamerika. Vi uppskattar att vi växer snabbare än säkerhetsmarknaderna i USA och Europa liksom i de ibero-amerikanska länderna, huvudsakligen stöttat av vår strategi av säkerhetslösningar och teknik, kommenterar Alf Göransson, koncernchef.
Vinst per aktie förbättrades
Den valutajusterade vinsten per aktie förbättrades med 8 procent under 2015. Rörelsemarginalen var oförändrad under kvartalet och förbättrades något under helåret.
Fortsatt stark tillväxt av försäljningen av säkerhetslösningar och teknik
Försäljningen av säkerhetslösningar och teknik var stark. Den valutajusterade tillväxten under 2015 var 38 procent (28) och försäljningen uppgick till 9,3 miljarder kronor (6,5).
– Vi tror att vi kan fortsätta att öka försäljningen av säkerhetslösningar och teknik i en hög takt under de kommande åren, och att göra den till en betydande del av koncernens totala försäljning. Därutöver är förvärvet av de kommersiella avtalen och de operativa tillgångarna i Diebold Incorporated’s verksamhet inom elektronisk säkerhet i Nordamerika ett viktigt steg på vägen och möjliggör för oss att erbjuda kompletta integrerade säkerhetstjänster till våra nordamerikanska kunder. Förvärvet slutfördes den 1 februari 2016 och konsoliderades i Securitas från samma datum.
Securitas AB Helårsrapport Januari–december 2015
OKTOBER–DECEMBER 2015
Försäljning 21 031 MSEK (18 983)
Organisk försäljningstillväxt 7 procent (5)
Rörelseresultat före avskrivningar 1 133 MSEK (1 017)
Rörelsemarginal 5,4 procent (5,4)
Vinst per aktie 1,83 SEK (1,74)
JANUARI–DECEMBER 2015
Försäljning 80 860 MSEK (70 217)
Organisk försäljningstillväxt 5 procent (3)
Rörelseresultat före avskrivningar 4 089 MSEK (3 505)
Rörelsemarginal 5,1 procent (5,0)
Vinst per aktie 6,67 SEK (5,67)
Fritt kassaflöde i förhållande till nettoskuld 0,22 (0,18)
Föreslagen utdelning 3,50 SEK (3,00)
ANNONS
Jenny Persson
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.