I måndags hölls ett seminarium på Högskolan i Väst. Fokus låg på våldsbejakande extremism och frågorna handlade bland annat om hur man kan förebygga våldsbejakande extremism samt om hur skolorna hanterar ämnet i klassrummet. – Det som händer i klassrummet präglas av det som händer utanför klassrummet, säger Karin Kittelmann Flensner när hon presenterar sin forskning […]
Linda Kante
Uppdaterad: 15 december 2017Publicerad: 15 december 2017
I måndags hölls ett seminarium på Högskolan i Väst. Fokus låg på våldsbejakande extremism och frågorna handlade bland annat om hur man kan förebygga våldsbejakande extremism samt om hur skolorna hanterar ämnet i klassrummet.
– Det som händer i klassrummet präglas av det som händer utanför klassrummet, säger Karin Kittelmann Flensner när hon presenterar sin forskning Globala konflikter med lokala konsekvenser
Anne Fagerberg, samordnare mot våldsbejakande extremism i Trollhättan stad och Anette Bolin, Högskolan Väst, om hur man kan arbeta socialpedagogiskt utifrån fenomenet våldsbejakande extremism. Foto: Anders Borg
Hon har suttit med i klassrum i sex olika gymnasieskolor och lyssnat på diskussioner om konflikter som rör Mellanöstern och våldsbejakande extremism och konstaterar att klassrummen är fulla av människor med olika erfarenheter, bakgrunder och åsikter.
– Några elever i en klass kanske har rest till Syrien eller känner någon som gjort det för att slåss för IS medan det finns andra elever som flytt därifrån, fortsätter Karin Kittelmann Flensner som även pekar på att det finns en tystnadskultur i klassrummen beroende på på ämne.
– Det är stor skillnad i hur man talar i samhällsvetenskap jämfört med i religion. Det går bra att tala om konflikter i samhällskunskap men inom religionskunskap undviker man det.
Även Anne Fagerberg som är samordnare mot våldsbejakande extremism i Trollhättans stad, talade under seminariet. Hennes arbetar förebyggande mot våldsbejakande extremism. Tillsammans med Högskolan i Västs forskare Anette Bolin, som även hon kommer från den barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsmiljön, diskuterade Anna Fagerberg vad som egentligen är våld och målade upp en så kallad våldspyramid. Våldspyramiden innefattar både fysiskt våld samt även skadegörelse mot en persons egendom då syftet är att skrämma eller skada en viss person.
– Vi har rutiner för om någon blir orolig för att en person visar tecken på att man närmar sig våldsbejakande extremism. Det finns en mottagargrupp som man kan kontakta anonymt, säger Anna Fagerberg
Vad som poängterades när det handlar om förebyggande av våldsbejakande extremism är att det inte finns en fastslagen lösning när en person som håller på att radikaliseras.
– Man måste anpassa metoden utifrån varje person, avslutade hon.
ANNONS
Linda Kante
"extremism
#högskolaniväst
#utbildning
#våld
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.