SEB satsar nu på Amelia, en digital medarbetare inom bankens interna IT-support. Genom att efterlikna människans inlärningsprocess och dialog kan tekniken användas för att utföra uppdrag och ge information. Nästa steg är att låta bankens privatkunder ta del av Amelias färdigheter som komplement till övrig service, skriver banken i ett pressmeddelande. – Vår övertygelse om […]
Jenny Persson
Uppdaterad: 10 oktober 2016Publicerad: 10 oktober 2016
Amelia, SEB:s nya medarbetare.
SEB satsar nu på Amelia, en digital medarbetare inom bankens interna IT-support. Genom att efterlikna människans inlärningsprocess och dialog kan tekniken användas för att utföra uppdrag och ge information. Nästa steg är att låta bankens privatkunder ta del av Amelias färdigheter som komplement till övrig service, skriver banken i ett pressmeddelande.
– Vår övertygelse om att den här tekniken kan skapa positiva kundupplevelser bygger på de goda resultat vi sett vid tester i vår IT-support. Under de första tre veckorna av testet hölls över 4 000 dialoger med 700 anställda och Amelia löste då majoriteten av förfrågningarna utan dröjsmål, säger Rasmus Järborg, SEB:s strategichef.
Det är nu nio månader sedan Amelia började arbeta hos SEB. Hittills servar hon 700 av företagets 15 000 medarbetare. Tanken är att hon ska få större ansvarsområden med tiden. Och vid årsskiftet ska hon få möta de externa kunderna, det skriver ComputerSweden.
– Digitala medarbetare kommer att förändra det sätt på vilket banker hanterar sin verksamhet och utgöra en plattform för nya tjänster. SEB är en tydlig föregångare när det gäller att förstå möjligheterna med digital transformation och skapar nu ett försprång genom att placera Amelia i direkt kundkontakt, säger Chetan Dube, vd IPsoft.
SEB bygger upp den här satsningen i samarbete med IPsoft, som ska utbilda och utveckla Amelia. SEB kommer tillsammans med IPsoft också att identifiera och testa nya möjligheter där teknikplattformen kan användas till att förbättra kundernas upplevelse av mötet med banken.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.