amelia_3

Amelia, SEB:s nya medarbetare.

SEB satsar nu på Amelia, en digital medarbetare inom bankens interna IT-support. Genom att efterlikna människans inlärningsprocess och dialog kan tekniken användas för att utföra uppdrag och ge information. Nästa steg är att låta bankens privatkunder ta del av Amelias färdigheter som komplement till övrig service, skriver banken i ett pressmeddelande.

– Vår övertygelse om att den här tekniken kan skapa positiva kundupplevelser bygger på de goda resultat vi sett vid tester i vår IT-support. Under de första tre veckorna av testet hölls över 4 000 dialoger med 700 anställda och Amelia löste då majoriteten av förfrågningarna utan dröjsmål, säger Rasmus Järborg, SEB:s strategichef.

Det är nu nio månader sedan Amelia började arbeta hos SEB. Hittills servar hon 700 av företagets 15 000 medarbetare. Tanken är att hon ska få större ansvarsområden med tiden. Och vid årsskiftet ska hon få möta de externa kunderna, det skriver ComputerSweden.

– Digitala medarbetare kommer att förändra det sätt på vilket banker hanterar sin verksamhet och utgöra en plattform för nya tjänster. SEB är en tydlig föregångare när det gäller att förstå möjligheterna med digital transformation och skapar nu ett försprång genom att placera Amelia i direkt kundkontakt, säger Chetan Dube, vd IPsoft.

Se filmen om Amelia:

SEB bygger upp den här satsningen i samarbete med IPsoft, som ska utbilda och utveckla Amelia. SEB kommer tillsammans med IPsoft också att identifiera och testa nya möjligheter där teknikplattformen kan användas till att förbättra kundernas upplevelse av mötet med banken.

Läs mer hos SEB:

Läs mer hos IPsoft: