– Vi har byggt säkerhetslösningar till över 100 obemannade butiker runtom i hela Sverige. 2019 var detta helt nytt, men sedan dess har vi skaffat oss en otrolig erfarenhet och vi utvecklar hela tiden vårt koncept, säger Erik Lindgren, affärsområdeschef retail- och rikskunder på SafeTeam. De senaste fem åren har antalet obemannade butiker ökat explosionsartat. […]
Linda Kante
Uppdaterad: 14 februari 2023Publicerad: 14 februari 2023
– Vi har byggt säkerhetslösningar till över 100 obemannade butiker runtom i hela Sverige. 2019 var detta helt nytt, men sedan dess har vi skaffat oss en otrolig erfarenhet och vi utvecklar hela tiden vårt koncept, säger Erik Lindgren, affärsområdeschef retail- och rikskunder på SafeTeam.
De senaste fem åren har antalet obemannade butiker ökat explosionsartat. Framför allt handlar det om livsmedelsbutiker, men även obemannade blomsterbutiker och verktygsgrossister har öppnat. Speciellt på landsbygden, där kundunderlaget är mindre, kan en butik öka sin lönsamhet genom att hålla öppet utan personal. Många butiker väljer också en obemannad lösning under vissa tider på dygnet medan vissa tider är bemannade, så kallad hybridbutik.
Precis som i en bemannad butik är det viktigt att kunderna som ska handla i butiken får en fin upplevelse och här spelar smart teknik stor roll. Det ska vara enkelt att handla och säkerheten ska alltid finnas med och övervaka det hela, säger Erik Lindgren.
– Vår lösning bygger på öppet API där kunderna antingen med butikens egna app, eller via vår samarbetspartners app, får en snygg, enkel och trygg kundupplevelse. Utan att kunden märker det sker kommunikation mellan app och vårt smarta säkerhetssystem, samtidigt som kunden klickar i appen.
Upplevelsen i entrén är också viktigt, bland annat måste man kommunicera till kunden att butiken inte har någon personal just nu,
– Vi brukar rekommendera att ett meddelande spelas upp som hälsar kunden välkommen. Meddelandet kan också förklara hur det går till i butiken, alltså att handla, när det är obemannat. Kan butiken dessutom spela lite musik så det inte är helt tyst är det en god idé. Självklart integreras meddelanden till säkerhetssystemet så att det styrs med samma tider utan att butiksägaren ska behöva starta och stoppa varje dag, säger Erik Lindgren.
Att öppna sin butik utan personal ställer nya krav på butikssäkerhet, både för butiksinnehavare och för butikskunder.
– För oss är det viktigt att ta på oss våra kunders glasögon och se helheten. Ur ett säkerhetsperspektiv är det mycket att tänka på. Vad händer om det blir strömavbrott? Hur skapar vi effektiva larmtriggers och larmkedjor? Hur kan lås och inpassering lösas så att butikskunderna inte tycker det blir krångligt? Alla dessa frågor måste besvaras för att lösningen ska bli bra. Det är också viktigt att lösningen är skalbar. Vi brukar säga att vi har ett ”smörgåsbord” där vi kan plocka av flera färdiga lösningar utifrån vad som händer hos varje enskild butik över tid, säger Erik Lindgren.
ANNONS
Linda Kante
#butikssäkerhet
#obemmanadebutiker
#SafeTeam
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.