– Sverige behöver inse att cybersäkerhet spelar en avgörande roll för vår konkurrenskraft eftersom stora delar av vårt samhälle är digitaliserat. Många bra insatser görs av enskilda aktörer, men det krävs mer samverkan mellan myndigheter och näringsliv. Regeringen kommer ha en nyckelroll för att intensifiera detta arbete, säger Håkan Buskhe, IVA-ledamot och styrgruppens ordförande. I rapporten […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 17 oktober 2022
– Sverige behöver inse att cybersäkerhet spelar en avgörande roll för vår konkurrenskraft eftersom stora delar av vårt samhälle är digitaliserat. Många bra insatser görs av enskilda aktörer, men det krävs mer samverkan mellan myndigheter och näringsliv. Regeringen kommer ha en nyckelroll för att intensifiera detta arbete, säger Håkan Buskhe, IVA-ledamot och styrgruppens ordförande.
I rapporten konstateras att Sverige har mycket att lära av andra länder. Det politiska ledarskapet är tydligare och cybersäkerhetsstrategierna genomförs på ett helt annat sätt. De nationella cybersäkerhetscentren har en nyckelroll och kontakterna med näringslivet är centrala delar i arbetet. Man satsar också mer inom kompetensområdet.
– I arbetet med rapporten konstaterar vi att Sverige snabbt kan förbättra cybersäkerhetsarbetet genom att införa viktiga åtgärder som redan prövats lyckosamt i andra länder, säger Håkan Buskhe.
Förslag på åtgärder
Alla delar av samhället är måltavlor för cyberangrepp. Många myndigheter och företag gör ett bra arbete inom sina verksamhetsområden kring cybersäkerhet. Men för att nå en bättre effekt krävs betydligt mer samordning och samverkan. IVA har identifierat fem nyckelområden med förslag på åtgärder för att stärka Sveriges cybersäkerhet och konkurrenskraft.
Politisk styrning på nationell nivå behöver förbättras. Därför föreslår vi att ett cybersäkerhetsråd inrättas inom statsrådsberedningen. Uppgiften ska vara att följa upp den nationella cybersäkerhetsstrategin och se till att den leder till konkret handling. Det är viktigt att rådet blir en effektiv arena för samverkan mellan olika myndigheter och samtidigt driva en rad nyckelfrågor för att öka cybersäkerheten.
Utbytet och användningen av information behöver förbättras. Många verksamheter behöver information om potentiella cyberhot och genomförda attacker. Därför föreslår vi en gemensam övergripande plattform för informationsdelning kring cybersäkerhetsfrågor. Vi vill också att de rapporter om cyberincidenter som kommer in till MSB ska användas för att ge tydliga råd. Vi föreslår även att en haverikommission för cyberincidenter inrättas
Den operativa förmågan inom organisationer behöver stärkas. Sverige behöver en modell för att hantera cybersäkerhet, en nationell cybersäkerhetsnorm. Den ska göra det ”lätt att göra rätt” genom att den innehåller konkreta verktyg och principer, som exempelvis styrelser och ledning för ett företag kan använda. Arbetet med att utforma normen föreslås ske inom ramen för myndigheternas samarbete i det Nationella Cybersäkerhetscentret.
Forskning, innovation och kompetensförsörjning. Sverige behöver kraftsamla för att klara kompetensförsörjningen, inte minst av spetskompetens, inom cybersäkerhetsområdet. Det finns också ett behov av breda bildnings- och utbildningsinsatser. Ett cybercampus är en del av dessa nödvändiga åtgärder. Vi föreslår därför att ett nationellt cybercampus inrättas, i linje med de planer som finns idag. Centret ska bedriva forskning, utbildning och stimulera innovation kring hur den digitala infrastrukturen ska skyddas.
Mobilisering av resurser. Fler aktörer behöver mobilisera sina resurser för att hantera och förebygga incidenter. Vi föreslår därför att en nationell övnings- och teststrategi för cyberdomänen inrättas. Vi vill också att det skapas en kompetenspool av frivilliga som kan bistå vid extraordinära situationer till följd av cyberangrepp. Vi föreslår även att Bug Bounty-program stimuleras. I dessa engageras etiska hackare för att upptäcka svagheter i de öppna delarna i IT-system inom samhällskritiska verksamheter.
ANNONS
Linda Kante
#cybersäkerhet
#IVA
#rapport
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.