– Vi ser två delar som sticker ut i år i förhållande till för fyra år sedan. Dels är det risker kopplade till försörjningskedjor, som har fördubblats i omfattning. Dels ser vi en ökning på närmare 40 procent när det gäller cyberrelaterade kriser, säger Magnus Lindkvist, ansvarig för Cyber Security inom PwC Sverige. Samtidigt som […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 26 april 2023
– Vi ser två delar som sticker ut i år i förhållande till för fyra år sedan. Dels är det risker kopplade till försörjningskedjor, som har fördubblats i omfattning. Dels ser vi en ökning på närmare 40 procent när det gäller cyberrelaterade kriser, säger Magnus Lindkvist, ansvarig för Cyber Security inom PwC Sverige.
Samtidigt som kriser relaterade till försörjningskedjor ökar markant, så finns det frågetecken kring hur många företag agerar. Bara 25 procent är nämligen övertygade om att de har kapacitet att hantera den här sortens kriser. Undersökningen visar också att det är stora summor som står på spel för företagen. 57 procent uppger att de senaste krishändelserna kostat dem minst en miljon dollar. 16 procent menar att det rör sig om belopp på minst 50 miljoner dollar.
– Sedan finns det också en stor osäkerhetsfaktor, då det är svårt att bedöma långsiktig finansiell påverkan i form av till exempel ett sargat varumärke eller ett stukat internt förtroende, menar Magnus Lindkvist.
Undersökningen har även tittat närmare på hur olika branscher utsatts för kriser under de två senaste åren. Här hamnar energi- och hälsobranscherna högst upp på kristoppen, med i genomsnitt fyra krishändelser.
– Den bransch som har drabbats hårdast av cyberattacker är teknik och telekom, där 16 procent av kriserna var cyberrelaterade. När det gäller kriser länkade till försörjningskedjor, så var de mest förekommande inom tillverkningsindustrin, säger Magnus Lindkvist.
För att möta det nya breda krisspektrumet gör många företag rejäla investeringar. 89 procent gör till exempel satsningar på cybersäkerhet, och närmare hälften har genomfört mycket stora investeringar inom området.
– Sedan sjunker den här siffran tydligt och vi är nere på 37 procent för större investeringar i säkrare försörjningskedjor. I botten hamnar satsningar på medarbetarna och individuell motståndskraft. Här är det bara 29 procent som lägger stort fokus, avslutar Magnus Lindkvist.
ANNONS
Linda Kante
#kris
#krishantering
#pwc
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.