Kommunerna riskerar att halka efter i digitaliseringen. Enligt ny undersökning av TNS Sifo, på uppdrag av TDC, är kommunerna sämst rustade inom offentlig sektor när det gäller IT-strategiska beslut, därtill är de minst förändringsbenägna. Gemensamt för hela offentliga sektorn är svaghet inom innovationer. Kommunerna uppger sig själva sämst rustade inom offentlig sektor när det gäller […]
Jenny Persson
Uppdaterad: 7 juni 2016Publicerad: 7 juni 2016
Kritser Dackland, CIO på TDC Nordic. Foto: Olof Holdar
Kommunerna riskerar att halka efter i digitaliseringen. Enligt ny undersökning av TNS Sifo, på uppdrag av TDC, är kommunerna sämst rustade inom offentlig sektor när det gäller IT-strategiska beslut, därtill är de minst förändringsbenägna. Gemensamt för hela offentliga sektorn är svaghet inom innovationer.
Kommunerna uppger sig själva sämst rustade inom offentlig sektor när det gäller IT-strategiska beslut. Detta enligt en undersökning genomförd av TNS Sifo på uppdrag av TDC.
Endast drygt hälften, 55 procent, av beslutsfattarna inom kommunerna anser att deras organisationer är tillräckligt rustade att ta IT-beslut. Jämförande siffror hos staten är 64 procent, och landstingen 73 procent.
Kommunerna ser dessutom sig själva som mindre förändringsbenägna. Endast 38 procent av kommunerna har förändrat organisationen för att ta bättre IT-beslut. Såväl statliga enheter som landsting anser sig själva betydligt mer förändringsbenägna.
Genomgående svagt i offentliga sektorn är kompetens kring innovationer. Endast fyra av tio anser sig starka på detta område. Även beställarkompetensen anses svag i offentliga sektorn. Knappt hälften, 49 procent, anser sig ha ganska eller mycket stark beställarkompetens. Störst utmaningar inom detta område har landstingen.
– Det är självklart alarmerande att nästan hälften av beslutsfattarna i kommunerna känner att de inte är redo att kunna ta IT-beslut, ett krav som kommer att ställas på allt fler på morgondagens arbetsplats. Givet digitaliseringens fart och storleken på förändringarna som den medför, och därtill ständigt ökade förväntningar från allt mer digitaliserade medborgare, är utmaningen stor, säger Krister Dackland, CIO på TDC Nordic.
Undersökningen visar även positiva delar, däribland flera förbättringsåtgärder.
Gemensamt för hela offentliga sektorn är att de ser vikten av IT-lösningar för att nå verksamhetsmålen. 91 procent av hela offentliga sektorn anser det vara viktigt eller mycket viktigt. 68 procent inom offentlig sektor har därtill ökat IT-investeringarna.
Landstingen är mest offensiva vad gäller att rekrytera specifik IT-kompetens, exempelvis IT-strateger. Tre av fyra har gjort det.
Kommunerna satsar mest på att kompetensutveckla IT-beslutsfattare utanför IT-avdelningen. Lite fler än hälften, 56 procent, av dessa har utvecklat kompetensen.
– Vi ser fler förbättringsinitiativ vad gäller investeringar och rekryteringar. Det är naturligtvis glädjande, men denna undersökning visar att fler initiativ krävs. Inte minst inom kompetensutveckling, säger Krister Dackland.
Om undersökningarna
Undersökning av offentlig sektor genomfördes i januari 2016 av TNS Sifo genom telefonintervjuer med 250 beslutsfattare på arbetsställen över hela Sverige med mer än 50 anställda
Undersökning av privat sektor genomfördes under juni 2015 av TNS Sifo genom telefonintervjuer med 500 beslutsfattare på arbetsställen över hela Sverige med mer än 50 anställda.
ANNONS
Jenny Persson
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.