… Karin Johannesen, ni förbereder inför invigningen av guldbron – hur går arbetet?

– Ur ett säkerhetsperspektiv är det en ny utmaning såklart. Hur genomför man en invigning med pompa och ståt, mitt i en storstad, utomhus, UTAN att skapa folksamlingar på grund av rådande pandemi? Ja, då får man tänka mycket på flöden och riskanalyserna är ju extra spännande, för nu ska man tänka på konsekvenser som man aldrig varit utsatt för tidigare.

– Vi använder i detta fall både en eventbyrå One Motion och Show Security, som båda är vana arrangörer av stora event och tillsammans har vi stött och blött för att undvika fler människor än vad vi vill ha. Själva invigningen går inte att se från området, för det sker på ett avstängt område med inskyddssyn. Men jag skulle säga att det finns två saker som man bör lägga krut på; kommunikation som säger ”kom inte hit” (fast lite trevligare) och möjliggöra alternativ som att sitta hemma i soffan och vara med på en invigning och sist men inte minst: uppmana folk at ta ett eget ansvar. Vi är mitt uppe i en pandemi där det inte går åt rätt håll och att ska vi vända på detta måste vi hålla ut.