Gunnebo redovisar för helåret 2014 en minskad orderingång, som uppgick till 5 433 miljoner kronor (5514) och en ökad nettoomsättning som landade på 5 557 miljoner kronor (5 271). Rörelseresultatet förbättrades till 353 miljoner kronor (222). Exklusive poster av engångskaraktär om -14 Mkr (-84) ökade rörelseresultatet till 366 Mkr (306) och rörelsemarginalen till 6,6 procent (5,8). Periodens resultat efter skatt ökade till 227 Mkr (102). Gunnebos vd och koncernchef Per Borgvall betonar en stark avslutning på ett år som fortsatt har utvecklat koncernen i rätt riktning. – Den goda resultatutvecklingen, med en rörelsemarginal i fjärde kvartalet på 9,4 procent exklusive engångskostnader, i kombination med ett ökat fokus på kapitalbindning bidrog till ett starkt kassaflöde i kvartalet och för helåret framhåller han. Orderingången för fjärde kvartalet uppgick till 1 266 miljoner kronor (1 313), organiskt minskade den med 13 procent. Nettoomsättningen uppgick till 1 574 miljoner kronor (1 477), organiskt minskade den med 2 procent. Rörelseresultatet ökade till 116 miljoner kronor (103) och rörelsemarginalen till 7,4 procent (7,0). Exklusive poster av engångskaraktär om minus 32 miljoner kronor (-30) ökade rörelseresultatet till 148 miljoner kronor (133) och rörelsemarginalen till 9,4 procent (9,0). Gunnebos omsättning minskade sålunda under fjärde kvartalet med 2 procent organiskt i jämförelse med föregående år. Tillväxtregionerna Asia-Pacific (APAC) och Americas uppvisade organisk tillväxt med 5 procent respektive 2 procent. Omsättningen i Region Europe, Middle East & Africa (EMEA) minskade med 4 procent organiskt. Satsning på tillväxtmarknader – Förflyttningen av koncernens tyngdpunkt till tillväxtmarknader, som är så viktig med tanke på marknadsförutsättningarna i Europa, fortsätter. Av kvartalets omsättning stod marknaderna utanför Europa för 43 procent, vilket är en ökning med 5 procentenheter från föregående år, säger Per Borgvall. Arbetet med att anpassa koncernens kostnader i Europa har fortsatt och engångskostnader har tagits i kvartalet med 32 miljoner kronor. – Önskade effekter uppnås och vi kommer att fortsätta kostnadseffektivisera koncernen under 2015. Orderingången minskade organiskt i kvartalet med 13 procent i huvudsak till följd av ett starkt jämförelsekvartal 2013 och inverkan av stora projekt. Region Americas orderingång ökade med 18 procent medan EMEA och APAC har en lägre orderingång. I APAC påverkades orderingången framförallt i Indien till följd av ökade kapitaltäckningskrav i banksektorn, säger Per Borgvall. – Underliggande efterfrågan och behov kvarstår dock i regionen. I EMEA är investeringsviljan liksom tidigare fortsatt avvaktande. Under kvartalet har förvärven i Mexiko och Storbritannien börjat integreras och dessa har bidragit med omsättning och rörelseresultat.
REKLAMSAMARBETE
Informationssäkerhet måste skapas längs hela leverantörskedjan
I en tid av ökad digitalisering och allt mer komplexa hotbilder är kontroll av leverantörskedjor kritiskt för att skydda samhällsviktig verksamhet. Eftersom dagens tekniska...
FLER NYHETER
REKLAMSAMARBETE
Kurs i NIS2 förbereder företag för kommande cybersäkerhetskrav
Från tisdag till torsdag vecka 6 och vecka 11 erbjuds två tredagars distanskurser med fokus på det kommande NIS2-direktivet, som väntas bli lag i...
REKLAMSAMARBETE
6 Reasons to choose Milestone XProtect
In today’s dynamic world, basic video recording barely scratches the surface of what your security system needs. You require a vigilant security posture, capable...
REKLAMSAMARBETE
”Vi delar syfte – stärka Sveriges förmåga att hantera komplexa säkerhetsutmaningar”
Hallå där Pernilla Hörnfeldt, Mötesplats Samhällssäkerhet, i år är ni med som sponsor av Säkerhetsgalan som går av stapeln den 30 september i Stockholm...