Inför årets högsäsong i handeln lyfter försäkringsbolaget AIG Sverige frågan kring företagens utsatthet för cyberattacker. Enligt undersökningen från AIG Sverige ser var tredje svenskt företag, 34 procent, cyberattacker som en stor risk. Samtidigt är det få företag som hanterar problemet proaktivt och trots välkända risker är det endast 14 procent av företagen som har en försäkring mot cyberattacker.
Enligt AIGs Sverigechef Mattias Fritz har IT-risker blivit en central del av många företags riskscenarion. Han menar att ledningen bör analysera hur varumärket och företagets förtroende på marknaden kan påverkas lika mycket som hur stora de direkta kostnaderna i form av avbrott och avhjälpande blir. Forskare från Ponemon och IBM uppskattar den genomsnittliga kostnaden för ett globalt dataintrång till fyra miljoner US-dollar, en ökning med 29 procent från 2013.
– I dag ser såväl företagsledning som riskavdelningar cyberattacker som ett av de största hoten som finns, den bilden har förändrats mycket från när vi gjorde samma undersökning för bara fem år sedan. Enligt undersökningen förlitar sig 70 procent på den interna IT-avdelningen för att hantera en potentiell attack och 68 procent av företagen anser sig ha god förståelse för problemet och företagets svagheter. Det vi har sett är att detta inte räcker, snarare utgör det en risk då företagen måste vara medvetna om nya hot och kritiskt kunna se över sin egen exponering. En försäkring mot cyberangrepp är därför ett bra alternativ att överväga för att minimera konsekvenserna av en attack, säger Mattias Fritz, Sverigechef på AIG.
Inom AIG EMEA har fordran på cyberförsäkringar ökat med 158 procent från 2013 till september 2016 och väntas öka med ytterligare 29 procent efter helåret. Med nya dataskyddslagar och stor medial exponering av datasäkerhetsbrister förutspår företaget att efterfrågan på cyberskydd kommer fortsätta öka.