Inför årets högsäsong i handeln lyfter försäkringsbolaget AIG Sverige frågan kring företagens utsatthet för cyberattacker. Enligt undersökningen från AIG Sverige ser var tredje svenskt företag, 34 procent, cyberattacker som en stor risk. Samtidigt är det få företag som hanterar problemet proaktivt och trots välkända risker är det endast 14 procent av företagen som har en […]
Jenny Persson
Uppdaterad: 27 december 2016Publicerad: 27 december 2016
Inför årets högsäsong i handeln lyfter försäkringsbolaget AIG Sverige frågan kring företagens utsatthet för cyberattacker. Enligt undersökningen från AIG Sverige ser var tredje svenskt företag, 34 procent, cyberattacker som en stor risk. Samtidigt är det få företag som hanterar problemet proaktivt och trots välkända risker är det endast 14 procent av företagen som har en försäkring mot cyberattacker.
Enligt AIGs Sverigechef Mattias Fritz har IT-risker blivit en central del av många företags riskscenarion. Han menar att ledningen bör analysera hur varumärket och företagets förtroende på marknaden kan påverkas lika mycket som hur stora de direkta kostnaderna i form av avbrott och avhjälpande blir. Forskare från Ponemon och IBM uppskattar den genomsnittliga kostnaden för ett globalt dataintrång till fyra miljoner US-dollar, en ökning med 29 procent från 2013.
– I dag ser såväl företagsledning som riskavdelningar cyberattacker som ett av de största hoten som finns, den bilden har förändrats mycket från när vi gjorde samma undersökning för bara fem år sedan. Enligt undersökningen förlitar sig 70 procent på den interna IT-avdelningen för att hantera en potentiell attack och 68 procent av företagen anser sig ha god förståelse för problemet och företagets svagheter. Det vi har sett är att detta inte räcker, snarare utgör det en risk då företagen måste vara medvetna om nya hot och kritiskt kunna se över sin egen exponering. En försäkring mot cyberangrepp är därför ett bra alternativ att överväga för att minimera konsekvenserna av en attack, säger Mattias Fritz, Sverigechef på AIG.
Inom AIG EMEA har fordran på cyberförsäkringar ökat med 158 procent från 2013 till september 2016 och väntas öka med ytterligare 29 procent efter helåret. Med nya dataskyddslagar och stor medial exponering av datasäkerhetsbrister förutspår företaget att efterfrågan på cyberskydd kommer fortsätta öka.
ANNONS
Jenny Persson
#aig
#cyberattack
#datasäkerhet
#dataskydd
#försäkring
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.