I svenska företag använder åtta av tio kontanter i sin verksamhet och det är inte intresserade av nya appar som betalmedel, det visar en Sifo-undersökning av företagens attityder till kontanter och andra betalningsmedel. En undersökning som även visar att vartannat företag tycker att säkerhet är en viktig faktor.
Hela 79 procent har svarat att de använder kontanter i sin verksamhet men endast en av tio (12 procent) av företagen uppger att de föredrar kontanter som betalmedel.
– Min slutsats av resultaten är dels att de flesta företag använder kort och är nöjda med det. Sedan är de inte heller så insatta i nya betalningsmedel och det finns ett behov att erbjuda kontanter men det varierar stort med vilken typ av verksamhet och kunder man har, säger Niklas Arvidsson till Svenska Dagbladet.
En majoritet av de tillfrågade företagen (54 procent), svarar att kontantanvändningen i deras verksamhet har minskat under det senaste året. Flera av storbankerna har deklarerat att de ska minska sin kontanthantering.
Av företagen svarar 28 procent av de tillfrågade att de skulle vilja kunna hantera kontanter över disk på banken i större utsträckning än de gör i dag. Undersökning visar också att andelen som skulle föredra att en värdetransport hämtar upp deras kontanter (21 procent) är nästan dubbelt så stor som de använder denna metod i dagsläget (13 procent).
Rapporten En kontant affär har sammanställts av konsultbolaget Insight Intelligence, i samarbete med Niklas Arvidsson, forskare om betalmarknaden på KTH. Beställare av rapporten är Säkerhetsbranschen, Kuponginlösen och Sparbankerna. 1 000 företag inom fem olika branschgrupper har fått svara på frågor kring sin inställning till kontanter.