Caroline Segerstéen Runervik, Nordenchef på Capgemini

Samtidigt framträder flera utmaningar. Många oroar sig för ökade kostnader och avsaknaden av regler och riktlinjer. Två tredjedelar uppger dessutom att de behöver omstrukturera sina team för att förbättra samspelet mellan människa och AI.

Caroline Segerstéen Runervik, Nordenchef på Capgemini, konstaterar att utvecklingen märks tydligt även i Sverige.

– Vi ser i undersökningen att 14 procent av företagen har implementerat AI-assistenter delvis eller i full skala. Intressant är att hälften av dem som gjort det i stor skala redan testar system där flera AI-assistenter samarbetar för att lösa komplexa uppgifter. I Sverige ser vi exempel på offentliga myndigheter, som Skolverket, där detta sker i det dagliga operativa arbetet, säger hon.

Enligt Caroline Segerstéen Runervik handlar framgången inte bara om att införa AI – utan om att ha en genomtänkt strategi.

– Att utvecklingen fortsätter att gå snabbt är inte någon garant för resultat med avkastning. Vi är alla medvetna om att det i grunden handlar om en bra arkitektur, datamodell och strategi. Det är också viktigt att löpande utveckla samarbetet mellan människa och AI, säger hon.