I Sverige, och i resten av Europa, står vi inför ett enormt förändringsarbete i takt med rådande 5G-expansion. I nuläget är Telia, Tele2 och Tre i full gång med att marknadsföra sina 5G-nät. Mobiljätten Samsung har till och med meddelat att de påbörjat forskning om framtidens 6G-nätverk. Under de kommande åren förväntas snabbare och bredare […]
Uppdaterad: 28 september 2020Publicerad: 28 september 2020
I Sverige, och i resten av Europa, står vi inför ett enormt förändringsarbete i takt med rådande 5G-expansion. I nuläget är Telia, Tele2 och Tre i full gång med att marknadsföra sina 5G-nät. Mobiljätten Samsung har till och med meddelat att de påbörjat forskning om framtidens 6G-nätverk. Under de kommande åren förväntas snabbare och bredare utrullning av nya generationens nätverk i Sverige. Vi vittnar ett enormt generationsskifte och fler operatörer står på led för att ta del av kakan.
Inom en snar framtid fasas de gamla kopparnäten, samt 2G- och 3G-näten ut helt – vilket kommer påverka all den teknik som är baserad på analog koppar och äldre mobilnät. Men vad händer om samhällskritiska larm helt plötsligt inte når fram för att tekniken är för gammal? Om ett brandlarm inte når brandkåren, ett personlarm inte når vårdpersonalen eller om vår vattenförsörjning hotas? Det pågående skiftet innebär att det är viktigare än någonsin att säkra sin kommunikation.
Vi talar ofta om de oändliga möjligheterna med 5G, och visst finns det ingen tvekan om potentialen, inte minst för säkerhetsföretagen och kritisk infrastruktur. Kommunikation kommer bli mer pålitlig och samhällskritiska tjänster kommer optimeras – det kan göra stor skillnad vid till exempel bränder, eller för ambulanser. Dessutom kommer IoT (Internet of Things) få ett enormt uppsving, då vi rör oss mot en framtid där mer eller mindre allt är uppkopplat. Det är en uppkopplad framtid vi alla måste anpassa oss efter för att säkra våra samhällen.
Vi befinner oss fortfarande i ett tidigt skede av 5G-utrullning, men det är oundvikligt att inte prata om de risker som följer när gamla nätverk nu stängs ner.
Runt om i Europa finns det miljontals larm som påverkas av teknikskiftet. Schweiz är ett föregångsland som direkt efter att nedsläckningen av 2G- och 3G-näten kommunicerats aktivt påbörjade arbetet med att byta ut den gamla tekniken. Inom den svenska säkerhetsbranschen har debatten om nedsläckningen av telenäten länge varit aktuell, men branschen måste ta frågan på ännu större allvar. Baksidan av digitaliseringen och avvecklingen av olika telekomnät är att larmkommunikation och annan kritisk kommunikation riskeras. Vi ser redan att det blir vanligare att larmsignaler från äldre larm inte når larmmottagaren. Bristerna är omfattande i allt från brand- och inbrottslarm, till person- och trygghetslarm. Detta måste ändras.
Det finns två viktiga områden att se över kring detta. Dels bör den svenska säkerhetsbranschen se till att föråldrad analog utrustning för larmkommunikation upphör att levereras. Dels måste företag, organisationer och myndigheter informeras om vikten av att byta ut gamla larmsändare och andra uppkopplade enheter. Kunskap är nyckeln för att kunna ställa högre krav på tillverkare och systemleverantörer. Når vi dit så kan teknikskiftet bejakas av både samhället och företag i större utsträckning och därmed undvika att hamna på efterkälken i utvecklingen.
Hur går vi då tillväga med detta?
Med hjälp av modern kommunikationsteknik kan vi uppdatera äldre larmsystem med aktuell larmutrustning och digitala lösningar. På så sätt kan vi framtidssäkra larmkommunikationen, vilket ger företag möjlighet att effektivisera verksamheten och sänka sina kostnader. Ny teknik möjliggör fjärrövervakning och fjärrstyrning av larmutrustning och skapar förutsättningar för att erbjuda nya digitala tjänster. Att uppdatera de gamla larmlösningarna är dessutom extra viktigt med tanke på den nya EU-standarden för larmöverföring, som föreskriver att ett larmsystem måste testas i sin helhet senast 2021. Det är alltså nu vi måste se till att framtidssäkrade, trygga och tillförlitliga helhetslösningar tillhandahålls i Sverige och i Europa.
Var börjar vi?
Säkerhetsbranschen har den centrala rollen. Om dessutom samarbetet med operatörer, företag och myndigheter stärks, så blir möjligheterna att säkra samhället desto bättre. Det är upp till oss att informera om säkerheten och vad som krävs av företagen. Branschen står inför utmaningen att hinna med att uppgradera och digitalisera all den äldre teknik och larmkommunikation som finns installerat runt om i landet.
I nuläget behöver vi inom branschen skynda på kartläggningen av hur många som faktiskt behöver uppdatera och digitalisera sin larmkommunikation. Att analysera dagsläget genererar större chanser att effektivisera teknikskiftet och se till att övergången inte bara blir smidig, men också säker och snabb.
Den analoga tiden kan konstateras närma sig sitt slut och vi välkomnar nästa generations nätverk och digitala lösningar. Det är därför dags att kavla upp ärmarna och säkra upp kommunikationen nu, innan den gamla tekniken stängs ner – vi har inte råd att förlita oss på slumpen och bara hoppas att larmet når fram när det väl gäller.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.