Vet du vem som oftast blir lurad på nätet, zoomers eller boomers?
Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Medierna är fulla av berättelser om cyberbedrägerier, AI-genererade nätfiskemejl och människor som blivit av med sina hem och pensionsfonder för att de gått på digitala bluffar. Och man får en ganska så tydlig känsla av vilka dessa människor är. Om du föreställer dig en […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 4 mars 2024
Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Medierna är fulla av berättelser om cyberbedrägerier, AI-genererade nätfiskemejl och människor som blivit av med sina hem och pensionsfonder för att de gått på digitala bluffar. Och man får en ganska så tydlig känsla av vilka dessa människor är.
Om du föreställer dig en äldre person med ett plånboksfodral med kreditkort på mobilen, som skriker på Facebook och publicerar testresultat som avslöjar vilken årstid de är, så är du nog inte ensam. För det är ungefär den bilden många av oss har när vi tänker på vilken sorts människor det är som går på bedrägerier och nätfiske.
Men sanningen är en annan.
Bara för att man är en digital inföding så betyder det inte nödvändigtvis att man är född digitalt kritisk. Faktum är att ny forskning visar att Generation Z, eller ”zoomers”, oftare går på vanliga ”impersonation scams” – alltså den sortens bedrägeri där någon utger sig för att vara någon annan – än alla andra åldersgrupper.
1-0 till boomers.
Gör sig själva till måltavlor
Generation Z är de unga som är födda ungefär mellan 1997 och 2015. Att de oftare blir lurade beror bland annat på att de i allt högre grad utsätts för den här typen av bedrägerier. Faktum är att nästan varannan 18–24-åring har råkat ut för den här typen av bluffar. Men vad som är extra oroande är att mer än hälften av de unga som blev lurade faktiskt lämnade ut känslig personlig information.
Det visar att även om Generation Z är digitalt infödda så saknar de digital skepsis och källkritik.
Varför riktar då cyberbrottslingar in sig så mycket på den yngre generationen? Tyvärr är svaret till stor del att unga människors onlinekultur gör dem till lätta mål eftersom de delar med sig av så mycket information om sig själva på sociala medier.
Eftersom de har vuxit upp i en digital värld så är de en generation som beter sig relativt bekymmersfritt på nätet. Och det leder till att de överkommunicerar. Alltså delar med sig av stora mängder personlig information som sedan ligger fritt tillgänglig på nätet. Även om det kan vara kul att dela personliga saker online så gör det jobbet mycket enklare för cyberbrottslingar som enkelt kan rikta in sig på den här gruppen eftersom de vet så mycket om dem.
Det här är vad vi kallar ”targeted phishing” eller ”spear phishing” och innebär att man riktar in sig på en viss person eller grupp baserat på specifik kunskap man har om dem.
De digitalt infödda litar helt enkelt för mycket på folk. Och de inser inte riskerna med att vara online eftersom det är så naturligt för dem.
Boomers är måhända inte så tekniskt kunniga, men zoomers borde veta bättre.
Varför är det ett problem?
Det finns flera allvarliga problem med att vara digitalt exponerad. Självklart kan det finnas en ekonomisk risk om man av misstag för över pengar till någon som utger sig för att vara från banken och förlorar sitt studiebidrag, sin lön eller kanske barnens sparande.
I andra fall är det dock inte bara den unga personen som brottslingarna ger sig på. Om de lyckas hacka en enhet som tillhör den unga personen så kan de försöka få tillgång till resten av familjens enheter när de är uppkopplade på samma nätverk hemma. Eller så har den unge använt en delad enhet, till exempel en surfplatta eller en dator som alla i familjen använder, och om hackare väl tar sig in där kan de få tillgång till alla sparade lösenord på enheten.
På så sätt blir den unga personen en språngbräda som ger tillgång till föräldrarnas enheter, och eftersom äldre generationer ofta har mer pengar finns det mycket mer att stjäla och konsekvenserna för hela familjen blir mycket värre.
När hackare väl har fått tillgång till familjens nätverk kan de också få tillgång till föräldrarnas arbetsdatorer eller telefoner och då eskalerar skadan till föräldrarnas arbetsplats. Plötsligt blir den unga personen en väg in i ett företag och skadeverkningarna sprids som ringar på vattnet.
Slutligen ser vi tyvärr också att många ungdomar blir utpressade på grund av material på deras telefoner och till exempel måste betala för att inte personliga foton eller meddelanden ska spridas.
Det är viktigt att unga människor inser och förstår att närvaro på nätet alltid innebär risker, och att det därför krävs skepsis och försiktighet för att undvika att bli lurad och utnyttjad.
IT-säkerhetschefen säger
Man låter lätt som en grinig gammal gubbe eller som en foliehatt som pratar nedlåtande om ”unga människor”, men det är faktiskt inte alls min mening.
Är du ung och på sociala medier? Och har läst hela vägen ner hit, trots att du börjar bli ganska irriterad? Jag förstår dig. Men tänk på vad du delar om dig själv på nätet och vem du litar på. För tyvärr lever vi i en tid där det finns mycket pengar att tjäna på att utnyttja dig.
Och om du är en boomer som har din egen griniga zoomer hemma så kan du försöka hamra in det här i huvudet på den unga personen.
Foliehattens tips för ett säkert liv på nätet:
Begränsa rent allmänt mängden personlig information som du delar på nätet.
Tänk efter två gånger. De flesta säkerhetsöverträdelser sker på grund av att människor inte tänker efter.
Tänk på vilken information du delar – dela INTE ditt födelseår och din födelsedag på sociala medier.
Dina bilder kan missbrukas, så gör ditt Instagram-konto privat – och tänk på vilka bilder du delar.
Samma sak gäller Facebook. Det är kul att ha gamla foton från grundskolan på Facebook, men du är säkrare om du laddar ner dem och raderar dem online. Ja, det är synd att det måste vara så, men ju fler ställen du har gamla foton och information på, desto lättare kan de utnyttjas.
Foton och videor på din kinesisk-ägda TikTok-profil kan också missbrukas. För de flesta är det dock inte någon större poäng med att skapa innehåll på TikTok utan att dela sitt ansikte. Men tänk på att du gör ett aktivt val att dela ditt ansikte och kanske till och med din kropp på kinesiska Bytedances sociala nätverk med 1,4 miljarder användare.
Jelle Wieringa, KnowBe4
Och låt bli att hoppa på trender som innebär att du delar med dig av information om dig själv. Du gör cyberbrottslingarnas jobb alldeles för enkelt.
ANNONS
Linda KanteChefredaktör
#boomers
#cybersäkerhet
#itsäkerhet
#KnowBe4
#zoomers
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.