Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Den svagaste länken
Företag och stora organisationer tenderar att investera mycket i cybersäkerhetslösningar, men leverantörerna de anlitar är ofta mindre och har sällan resurser att upprätthålla rätt nivå på säkerhetsstandarder.
Sektorn kan också vara avgörande. Akademiska institutioner och forskningsanläggningar kan exempelvis sitta på oerhört värdefull data lokalt, som forskning inom satellitteknologi eller kärnfysik, vilken kan ha betydande konsekvenser för nationell säkerhet och militära syften. Sådana institutioner uppfyller kanske inte de säkerhetsstandarder som statliga myndigheter och departement har. Därför riktar hotaktörer sina angrepp mot dessa institutioner eftersom de anses vara lättare mål jämfört med sina statliga motsvarigheter.
Vikten av att granska partners
Leverantörer utgör en extra risk för data, men att helt utesluta partners och leverantörer är inte realistiskt. Vi lever i en global och ömsesidigt beroende ekonomi. Det är ohållbart att återgå till analoga metoder bara för att digitala ekosystem ger hotaktörer fler möjligheter att komma åt data. Vi lever i en digital värld, och säkerhetsåtgärder måste anpassas därefter.
För att minska risken med tredje part behöver företag noggrant granska leverantörer och partners. Detta kan inkludera flera metoder, som automatiserade externa skanningar för att identifiera sårbarheter och forskning av deep och dark web för att avgöra om det finns kopplingar till hotaktörer. I vissa fall kan det även vara nödvändigt att skicka en expert på plats för att granska säkerhetsläget och identifiera potentiella svagheter och oegentligheter.
Riskhantering handlar inte bara om att granska direkta partners, utan också om att förstå hur partners längre ner i kedjan påverkar säkerheten. Det innebär att inte bara se till sina direkta leverantörer, utan även de tjänster, leverantörer och partners som de använder i sin tur, som exempelvis molntjänster. Om ett företag använder en CRM-leverantör hanteras data ofta av stora molnplattformar. Det betyder inte att molntjänster ska undvikas, utan att företaget bör sträva efter att få en helhetsbild av sin exponering och riskerna kopplade längre ner i kedjan.
Den mänskliga faktorns betydelse
Mänskliga misstag spelar en avgörande roll när det kommer till dataintrång. Enligt Verizon Data Breach Investigations Report 2024 (DBIR) orsakas över två tredjedelar (68 procent) av alla intrång av icke-skadliga mänskliga misstag. Det kan handla om interna misstag, som att skicka data till fel person, eller att anställda faller offer för social ingenjörskonst, som till exempel nätfiske. Genom att utbilda medarbetare om cybersäkerhetsrutiner kan risken för intrång effektivt minskas, och detta gäller även för leverantörer.
Att inkludera en granskning av cybersäkerheten i urvalsprocessen vad gäller leverantörer skickar en tydlig signal om att säkerhet är en prioritet. Leverantörer som är medvetna om detta kommer sannolikt att vara mer noggranna med att uppfylla sina säkerhetskrav.
Minska exponeringen

Målet med cybersäkerhet är att minimera risken för intrång, vilket kräver en tydlig bild av var i datakedjan den egna organisationen och dess partners befinner sig. Genom att ha en djup förståelse för både sina egna sårbarheter och de företag man samarbetar med, blir organisationen bättre rustad att hantera hot och förhindra cyberattacker.