Transportstyrelsen väljer Nexus lösning för autentisering med officiella e-legitimationer
Identitets- och säkerhetsföretaget Nexus Group erbjuder autentisering av användare med officiella nationella svenska elektroniska identiteter (eIDn) som tjänst. Transportstyrelsen har nu valt Nexus lösning för sina e-tjänster. ”Vi är stolta över att vi vann upphandlingen för att hantera mer än 3 600 000 autentiseringar och signaturer årligen”, säger Nexus vd Lars Pettersson. Transportstyrelsen erbjuder allmänheten […]
Linda Kante
Uppdaterad: 16 februari 2017Publicerad: 16 februari 2017
Identitets- och säkerhetsföretaget Nexus Group erbjuder autentisering av användare med officiella nationella svenska elektroniska identiteter (eIDn) som tjänst. Transportstyrelsen har nu valt Nexus lösning för sina e-tjänster. ”Vi är stolta över att vi vann upphandlingen för att hantera mer än 3 600 000 autentiseringar och signaturer årligen”, säger Nexus vd Lars Pettersson.
Lars Pettersson, vd Nexus
Transportstyrelsen erbjuder allmänheten ett flertal e-tjänster där medborgarna identifierar sig med officiella och betrodda e-legitimationer. Den statliga förvaltningsmyndigheten planerar även att öka antalet e-tjänster för att förenkla ärendehanteringen för medborgarna.
”Vi ser en stark tillväxt när det gäller organisationer som digitaliserar interaktionen med medborgare och kunder. Processen att identifiera användare och säkerställa deras identitet (know your customer/client, KYC) blir avgörande, och vi gör allt för att göra den här processen så smidig som möjligt”, säger Lars Pettersson
En av drivkrafterna bakom KYC är EUs nya dataskyddsförordning (GDPR). Den kräver att organisationer som hanterar personuppgifter ska lämna ut uppgifterna eller ta bort dem om individen begär det.
”Om myndigheter och organisationer inte har e-tjänster för det här måste de erbjuda de här tjänsterna på något annat sätt. Men alternativen till e-tjänster, till exempel telefonitjänster eller att skicka papper fram och tillbaka, är inte särskilt attraktiva”, säger Lars Pettersson.
Den mest populära e-legitimation i Sverige är BankID, som används av 7,2 miljoner svenskar.
– Tidigare har det varit besvärligt och dyrt att integrera autentisering med BankID i en onlineportal, men vår nya tjänst gör det enkelt, snabbt och kostnadseffektivt, säger Lars Pettersson.
Nexus fungerar som den så kallade förlitande parten för BankID, vilket innebär att Nexus står för alla kostnader och avtal gentemot den BankID-säljande banken. Nexus kommer också hantera Transportstyrelsens autentisering och signering med tre andra officiella eIDn: Telia eID, Steria eID och SITHS-kort.
Tjänsten levereras via Nexus partner Pulsen Integration, som är en av innehavarna av ramavtal för användarautentisering i den offentliga sektorn i Sverige.
– Vi har investerat mycket i vår teknik och i att få rätt personer ombord, och det är ett nöje att se det resultera i ett stort antal nya projekt som ger mervärde för våra partners, kunder och slutanvändare, säger Lars Pettersson.
ANNONS
Linda Kante
#EU
#GDPR
#nexus
#transportstyrelsen
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.