Transdev gör bussresorna säkrare med hjälp av förarassistans från Mobileye
Transdev inleder ett samarbete med Mobileye, ett företag som är världsledande inom förarassistans. Mobileye tillverkar system för förarassistans som kan eftermonteras i alla fordon som saknar sådan teknik i sina originalutföranden. Nu testas sådana system i Flygbussarna i Malmö. Syftet är att både förebygga och avvärja incidenter och olyckor, för att på så sätt skapa […]
Linda Kante
Uppdaterad: 6 november 2017Publicerad: 6 november 2017
Transdev inleder ett samarbete med Mobileye, ett företag som är världsledande inom förarassistans. Mobileye tillverkar system för förarassistans som kan eftermonteras i alla fordon som saknar sådan teknik i sina originalutföranden. Nu testas sådana system i Flygbussarna i Malmö. Syftet är att både förebygga och avvärja incidenter och olyckor, för att på så sätt skapa en säkrare trafikmiljö för resenärer, medtrafikanter och förare.
Säkerhet är högsta prioritet för Transdev. Därför har vi inlett ett samarbete med Mobileye som syftar till att använda den teknik för avancerad förarassistans, som de har utvecklat för både förarstyrda och helt autonoma fordon, som ett stöd för våra bussförare.
– Vi vill testa förarassistansen och lära oss hur vi kan arbeta med den. Tekniken kan till exempel uppmärksamma bussförarna vid felaktiga filbyten där en risk uppstår för att kollidera med ett framförvarande fordon eller en cyklist. Detta ökar förarnas säkerhetsmarginaler och sänker därmed riskerna för både våra resenärer och andra trafikanter, säger Christian Monstein som är innovationschef på Transdev.
– Om någon incident inträffar måste föraren ha tillräckligt stor säkerhetsmarginal för att hinna reagera i tid för att undvika en olycka. Därför varnar vår förarassistans med ljud- och bildsignaler när bussen hamnar i riskzonen, så att föraren kan reagera innan det är för sent, säger Ulf Enhörning som är VD för Mobileye på den svenska eftermarknaden.
Tekniken kommer att testas på Flygbussarna i Malmö. Arbetet är redan i full gång.
– Vi är glada över att delta i det här testet. Flygbussarna lägger stor vikt vid säkerhetsarbetet och är gärna med och testar nya tekniska lösningar som hjälper våra förare, säger Yvonne Mathisson, ansvarig för Flygbussarna i Malmö.
Resultaten från denna testperiod kommer att analyseras med avseende på om förarassistansen hjälper förarna att köra säkrare. Om testet visar sig vara framgångsrikt, kan tekniken vara intressant även för Transdevs övriga bussar.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.