Cecilia Routledge, global director energy & facilities på CTEK. 

Allt fler produkter som vi omger oss med i vardagen är anslutna till internet och styrs via appar i våra mobiltelefoner. Och ju fler sådana enheter som nyttjas av individer eller företag, desto mer känslig information kan samlas in och utnyttjas av cyberbrottslingar.

– Jag tror att många inte inser att dessa produkter har lite eller ingen grundläggande säkerhetsteknik installerad och därför är sårbara för intrång. Många tillverkare kommer därför att få ta ett större ansvar för säkerheten i framtiden. Med elbilarnas extremt snabba intåg på marknaden gäller detta i allra högsta grad även för tillverkare av elbilar och infrastruktur för laddstationer, säger Cecilia Routledge.

En elbil består av komplexa datorstyrda system, fulla av värdefull information, som sannolikt kommer att bli attraktiva mål för cyberkriminella i allt högre grad. För en hackare kan de inbyggda Bluetooth-systemen enkelt fungera som en digital dörröppnare. Där kan skadlig programvara installeras så att angripare kan ansluta sig till bilen, vilket i värsta fall kan utgöra ett hot mot förare.

Så hur kan tillverkare och leverantörer ta sin del av ansvaret? 

– Så länge det inte finns någon standard för cybersäkerhet på detta område är det förarna själva som måste ta ansvar för sin egen säkerhet. Med den drastiska ökningen av elbilar och tillhörande utrustning skulle jag säga att det faktiskt brinner i knutarna, säger Cecilia Routledge.

Hon understryker att det krävs insatser för att möta detta växande behov på ett säkert sätt. Insatser från alla inblandade aktörer – tillverkare och leverantörer, apputvecklare och programmerare.

– Vi behöver flexibla lösningar som fungerar tvärs över, för alla parter, säger hon.

– Ett bra ställe att börja är med öppna kommunikationsprotokol för elbilsladdning (OCPP). Detta öppnar upp för kommunikation mellan laddstationerna, så att administrationssystem från olika leverantörer ska kunna prata med varandra. Som tur är den offentliga sektorn på god väg, men vi upplever att många på den privata marknaden fortfarande vilar på hanen.

Samtidigt har det blivit allt mer vanligt att använda Wi-Fi för kommunikation mellan laddstationerna och energihushållningen.

– Det som är viktigt då är att tänka på att Wi-Fi-nätverket även kan vara en accesspunkt för hackare till byggnadens datanätverk. Det är därför viktigt att även installatörer av laddningssystem har kompetens inom IT-säkerhet. Som bransch är det minsta vi kan göra medan vi väntar på en branschstandard att komma med några råd som de flesta förstår. Möt användarna i deras vardag, avslutar Cecilia Routledge.