Saab har tecknat ett sjuårigt avtal med flygplatskoncernen Swedavia för fortsatt användning av SAFE som säkerhetssystem i ledningscentralerna vid deras flygplatser. Systemintegrationsplattformen SAFE (Situation Awareness for Enhanced Security) används i dag som lednings- och verksamhetssystem i ledningscentralerna vid Arlanda och Bromma flygplatser. Avtalet är ett licensavtal men fungerar även som ett nytt användaravtal där Swedavia […]
Jenny Persson
Uppdaterad: 12 september 2016Publicerad: 12 september 2016
Saab har tecknat ett sjuårigt avtal med flygplatskoncernen Swedavia för fortsatt användning av SAFE som säkerhetssystem i ledningscentralerna vid deras flygplatser.
Systemintegrationsplattformen SAFE (Situation Awareness for Enhanced Security) används i dag som lednings- och verksamhetssystem i ledningscentralerna vid Arlanda och Bromma flygplatser. Avtalet är ett licensavtal men fungerar även som ett nytt användaravtal där Swedavia fritt får nyttja SAFE vid sina tio flygplatser runt om i Sverige. Avtalet kan även komma att innehålla viss utveckling av funktionalitet.
– Det nya avtalet med Swedavia visar hur viktigt det är att prioritera och säkerställa god säkerhet vid samhällskritiska infrastrukturer såsom flygplatser. Tillsammans med Swedavia har vi kunnat utveckla en flygplatsspecifik version av SAFE som nu även börjar intressera internationella flygplatser, säger Martin Olsson, kundansvarig inom Saabs affärsområde Support and Services.
Att veta vad som händer på marken vid en flygplats är viktigt. På Arlanda och Bromma flygplatser åstadkoms detta med hjälp av SAFE, ett ledningssystem utvecklat speciellt för dem som arbetar för att skydda och övervaka samhällskritisk infrastruktur. SAFE integrerar kameror, inbrottslarm, brandlarm, entrésystem och säkerhetsövervakning i ett centraliserat system som ger Swedavia och Securitas, som ansvarar för att övervaka Arlanda och Bromma flygplatser, en realtidsbild av säkerhetssituationen.
Det är larmoperatörerna vid ledningscentralerna som använder SAFE. De kommunicerar sedan med väktare och skyddsvakter via mobilapplikationen och kan skicka ut larm med åtgärdsplaner. Det här bidrar exempelvis till att resenärernas upplevelse blir bättre då de upplever att flygplatsen allmänt har kontroll såväl runt som i terminalen.
– Med SAFE har vi fått ett system som gör att våra resandes upplevelse på flygplatsen blir bättre och säkrare. Vi får även ett strategiskt verktyg som hjälper oss att nå effektivare och säkrare flygplatser. Vi har en målbild att knyta ihop alla tio flygplatser i ett och samma nätverk och SAFE en viktig del, säger Mats Paulsson, säkerhetschef vid Swedavia.
ANNONS
Jenny Persson
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.