En ny mätning från DN/Ipsos visar att svenskarna inte litar på att försvaret kan försvara Sveriges gränser. Dessutom vill en majoritet öka anslaget till försvaret. Fyra av tio svenskar anser att Ryssland hotar Sverige och lika många ser positivt på Nato, rapporterar DN. Det var i samband med att Ryssland annekterade Krim som den svenska riksdagen bestämde […]
Linda Kante
Uppdaterad: 5 januari 2017Publicerad: 5 januari 2017
En ny mätning från DN/Ipsos visar att svenskarna inte litar på att försvaret kan försvara Sveriges gränser. Dessutom vill en majoritet öka anslaget till försvaret. Fyra av tio svenskar anser att Ryssland hotar Sverige och lika många ser positivt på Nato, rapporterar DN.
Svenska försvaret övar i Åhus hamn.
Det var i samband med att Ryssland annekterade Krim som den svenska riksdagen bestämde sig för att öka försvarsanslagen. Trots detta tvivlar de flesta svenskar på att försvaret sköter sin uppgift. Endast en procent svarade att de hade förtroende för det svenska försvaret i mätningen som utfördes av Ipsos på uppdrag av DN.Frågan löd ”Har du litet eller stort förtroende för försvarets förmåga att försvara Sveriges gränser mot intrång och kränkningar av främmande makt?”. Nio procent kryssade i att de har ganska stort förtroende.
Däremot svarade 66 procent att de hade ganska lite eller mycket lite förtroende för försvaret. Därmed har inte de ökade anslagen till försvaret påverkat opinionen positivt. Tvivlen har däremot ökat – 2014 svarade 57 procent att de hade litet förtroende.
– Hoten mot Sverige ökar samtidigt som försvarets förmåga uppfattas som oförändrat svag. Att endast 10 procent känner förtroende är ett bedrövligt betyg. Frågan är inte särskilt partiskiljande utan förtroendet är väldigt lågt över hela linjen, säger Ipsos analyschef David Ahlin till DN.
55 procent svarade att de ville öka försvarets resurser och bara 26 procent ansåg att dagens nivå räcker, vilket är en kraftig nedgång sedan 2014 då 36 procent kände sig nöjda. Endast åtta procent vill dra ner på försvarsanslagen.
På frågan om synen på Nato svarade 43 procent att de har en i huvudsak positiv inställning till försvarsalliansen. En av tio, elva procent, är negativ till Nato medan 31 procent svarar varken eller, rapporterar DN.
ANNONS
Linda Kante
#DN
#försvarspolitik
#militärsäkerhet
#Nato
#Ryssland
Ipsos
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.