Svenska företag tror sig ha bättre cybersäkerhet än konkurrenterna
Trots att antalet dataintrång ökar tycker de flesta chefer på svenska företag att den egna organisationens cybersäkerhet är bättre än branschens genomsnitt. Detta visar en ny studie av analysföretaget Fico utförd av Ovum. Så många som 93 procent av cheferna i undersökningen svarade att deras företag är bättre förberett på cyberattacker än sina konkurrenter. Dock […]
Linda Kante
Uppdaterad: 11 juli 2018Publicerad: 11 juli 2018
Trots att antalet dataintrång ökar tycker de flesta chefer på svenska företag att den egna organisationens cybersäkerhet är bättre än branschens genomsnitt. Detta visar en ny studie av analysföretaget Fico utförd av Ovum. Så många som 93 procent av cheferna i undersökningen svarade att deras företag är bättre förberett på cyberattacker än sina konkurrenter.
Dock svarade endast 32 procent att de har en prövad handlingsplan för att hantera dataintrång och endast en fjärdedel av företagen har tillsatt någon i styrelsen som ansvarar för organisationens cybersäkerhet. Fler än 4 av 10, 43 procent av företagen, svarade att de inte har någon försäkring mot cyberhot.
– Allvarliga risker som hotar både vår integritet och säkerhet kräver att företag gör en ärlig bedömning av sitt skydd. Precis som 4 av 5 svenska bilförare påstår sig vara bättre förare än genomsnittet, visar dessa siffror på att många företag helt enkelt inte förstår hur en jämförelse med konkurrenter bör gå till, vilket i sin tur kan leda till att man investerar för lite i cybersäkerhet. säger Dylan Jones, ansvarig för Ficos verksamhet i Sverige.
– IT-chefer har fler resurser än någonsin att investera i skydd för att möta den ständigt växande hotbilden och leva upp till komplexa regleringar. Dessa chefer vill att de investeringar som görs ska leda till det ultimata skyddet – men snabba endimensionella lösningar tar sällan hänsyn till hela organisationens säkerhetsbehov, säger Maxine Holt, Research Director på Ovum.
Undersökningen visar också att nästan hälften av alla svarande, 49 procent, anser att anställda som arbetar med IT, såsom systemadministratörer och seniora IT-chefer, utgör det den största risken för organisationens cybersäkerhet. Detta att jämföra med de 19 procent som enligt sina svar anser att vanliga yrkesmässiga användare utgör störst risk.
ANNONS
Linda Kante
#cybersäkerhet
#fico
#ovum
#undersökning
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.