Lagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden gäller inom all privat och offentlig verksamhet och trädde i kraft i juli förra året. Lagen gällde då privata företag med minst 250 anställda och offenliga verksamheter med minst 50 anställda. Från den 17 december 2023 gäller kravet även för privata arbetsgivare med minst 50 anställda. Visselblåsarlagen innebär att företag och andra organisationer måste ha rutiner och system som gör det möjligt för medarbetare att larma om missförhållanden och samtidigt skyddas från repressalier. Förutom anställda omfattar reglerna volontärer, praktikanter, konsulter och aktieägare.
En ny undersökning från Personio av svenska arbetsgivare visar dock att endast drygt hälften har en policy för visseblåsningsärenden (52 procent). En fjärdedel (24,7 procent) uppger att de är osäkra på sin organisations egen förmåga att hantera känsliga ärenden inom ramen för det som lagen avser. 44 procent av arbetsgivarna är osäkra på vad deras organisation har för planer på att skapa en policy för visselblåsarärenden.
– Förutom rättsliga konsekvenser riskerar arbetsgivare som inte lyckas följa lagkraven även få dålig publicitet och ge deras medarbetare en negativ uppfattning om dem. Därför är det i alla organisationers intresse att ha lättanvändliga och säkra system som för visselblåsare på plats, säger Maria Duni, Nordenchef på Personio.
Hon noterar också att mindre än hälften (47 procent) av arbetsgivarna känner till direktivet och har en god förståelse för det, vilket tyder på behov av ökad kunskap inom visselblåsarlagen och dess innebörd.