Statsvetare: Så kan organiserad brottslighet utnyttja myndigheters öppenhet och tillgänglighet
Sverige ses som ett av världens minst korrumperade länder. Ändå kommer larm om hur gängkriminella infiltrerar myndigheter, driver välfärdsföretag och utnyttjar offentliga ersättningssystem. Detta bidrar till felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen på mellan 13 och 16,3 miljarder kronor per år. I SNS-rapporten Den sårbara staten. En forskningsöversikt om hur organiserad brottslighet påverkar stat och kommun tar forskaren Carina […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 7 november 2023
Sverige ses som ett av världens minst korrumperade länder. Ändå kommer larm om hur gängkriminella infiltrerar myndigheter, driver välfärdsföretag och utnyttjar offentliga ersättningssystem. Detta bidrar till felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen på mellan 13 och 16,3 miljarder kronor per år. I SNS-rapporten Den sårbara staten. En forskningsöversikt om hur organiserad brottslighet påverkar stat och kommun tar forskaren Carina Gunnarson ett brett grepp på hur staten och kommunerna påverkas – eller potentiellt kan påverkas – av organiserad brottslighet. Hon ger också exempel på några branscher som är särskilt sårbara på lokal nivå.
– Statliga myndigheter beskriver den här brottsligheten som systemhotande och det finns tydliga sårbarheter även i kommunerna. En stor del av det offentligas resurser fördelas lokalt samtidigt som det ofta finns mindre kontroll och mediebevakning där än på nationell nivå. Dessutom är forskningen så gott som obefintlig om hur den här typen av brottslighet påverkar kommunerna, åtminstone i Sverige, säger Carina Gunnarson, docent i statskunskap.
Kriminella kan dra nytta av den öppenhet och tillgänglighet som traditionellt har ansetts hämma korruption inom förvaltningen, menar Gunnarson. I rapporten ger hon förslag till åtgärder som bygger på forskning om organiserad brottslighet i alltifrån Södertälje till södra Italien.
Chefer och politiker måste leda arbetet med att bekämpa den här typen av kriminalitet, framhåller Gunnarson. Vid påtryckningar och hot mot enskilda anställda kan beslut till exempel behöva lyftas från tjänstemän till nämnder. Partiernas valberedningar har också ett viktigt ansvar för att undvika att partier infiltreras. Bakgrundskontroll av personal kan vara en annan metod, liksom att medier och kommunal revision uppmärksammar missförhållanden. Därtill är det väldigt viktigt att agera i tid, påpekar Gunnarson.
– I Södertäljes fall kom reaktionerna först då brottsligheten hade hunnit växa sig stark. Polisen såg tecken på problemen redan i slutet av 1990-talet, men det var först efter ett dubbelmord 2010 som myndigheterna tog krafttag mot kriminaliteten, säger Carina Gunnarson.
Långsiktigt behövs även förebyggande arbete som ökar samhällets motståndskraft. Då handlar det om breda insatser för att motverka värderingar och vanor som gynnar den organiserade brottsligheten, menar Gunnarson.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.