DigIt är ett initiativ av Västra Götalandsregionen som syftar till att väcka intresse för IT- och telekomsektorn bland skolungdomar. Elever i årskurs 5 och 6 i Göteborgsregionen tävlar med lösningar kopplade till digitalisering av hälso- och sjukvården om pengar till klasskassan. En av klasserna som deltar får i uppdrag att undersöka hur man kan använda […]
Linda Kante
Uppdaterad: 12 mars 2019Publicerad: 12 mars 2019
DigIt är ett initiativ av Västra Götalandsregionen som syftar till att väcka intresse för IT- och telekomsektorn bland skolungdomar. Elever i årskurs 5 och 6 i Göteborgsregionen tävlar med lösningar kopplade till digitalisering av hälso- och sjukvården om pengar till klasskassan. En av klasserna som deltar får i uppdrag att undersöka hur man kan använda modern teknik för att snabbare larma ut hjälp i nödsituationer. Nu blir SOS Alarm partner till tävlingen.
– Vi är stolta och glada över att vara partners till DigIt. IT och innovation utgör en stor del av SOS Alarms verksamhet och vi är ständigt på jakt efter talangfulla medarbetare och nya idéuppslag på hur vi kan utveckla vår verksamhet. Att vi börjar utbilda nästa generation av innovativa systemutvecklare och ingenjörer redan nu är mycket viktigt, säger Louise Brask, strategichef vid SOS Alarm.
DigIt arrangeras av Västra Götalandsregionen under ledning av Universeum och tillsammans med flera partnerföretag, däribland SOS Alarm. Tävlingen riktar sig till årskurs 5 och 6, det finns plats för 15 klasser, cirka 375 elever. Varje partnerföretag tar fram ett verklighetsbaserat uppdrag som en klass får i uppgift att lösa. Till sin hjälp får varje klass en klasscoach som studerar teknik och IT på högskola eller universitet. Tävlingsperioden inleds i mars med uppstartsmöte och studiebesök hos partnerföretag och avslutas med en final i maj. Vinnarbidraget får 10 000 kronor till klasskassan. Övriga klasser belönas med 1 000 kr vardera.
– SOS Alarms uppdrag till tävlingsdeltagarna handlar om hur vi kan använda modern teknik, som till exempel smarta sensorer, för att snabbare kunna larma ut hjälp i nödsituationer. Vi ser mycket fram emot att ta del av deltagarnas bidrag, säger Louise Brask.
ANNONS
Linda Kante
#digit
#sosalarm
#Universum
#västragötaland
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.