En ny omfattande studie från det självkörande bilföretaget Waymo väcker uppmärksamhet i trafikdebatten. Resultaten visar att autonoma fordon är betydligt säkrare än mänskliga förare – och att ett skifte till AI bakom ratten skulle kunna rädda tiotusentals liv varje år.

Trafikolyckor är en av de största globala dödsorsakerna. Varje år omkommer närmare 1,2 miljoner människor i trafiken världen över. I USA dog över 39 000 personer i trafikolyckor bara under 2024, motsvarande ett fullsatt busslass var tolfte timme.

Anledningen är enkel men brutal: människor kör trötta, distraherade, arga eller påverkade. Våra reaktionstider och bedömningsförmåga räcker inte alltid till i det höga tempot som krävs i trafiken. En bil som kör i 100 km/h hinner färdas över 60 meter innan en förare ens hunnit reagera – och då kan det redan vara för sent.

Självkörande fordon visar lovande resultat

I en nyligen publicerad, vetenskapligt granskad studie analyserade Waymo säkerheten hos sina självkörande bilar över 56,7 miljoner körda kilometer i städer som Austin, Phoenix, Los Angeles och San Francisco – helt utan en mänsklig förare redo att ingripa.

Resultaten är tydliga. Jämfört med mänskliga förare hade de självkörande bilarna 81 procent färre krockar som utlöst krockkuddar, 85 procent färre olyckor där allvarliga personskador misstänktes, 96 procent färre olyckor i korsningar samt 92 procent färre incidenter där fotgängare skadades. Om samma statistik tillämpades på de 5,3 biljoner kilometer som årligen körs av människor i USA, skulle man potentiellt kunna undvika omkring 34 000 dödsfall varje år. Det är fler än

Hindren är fler än tekniken

Men trots de lovande siffrorna finns flera utmaningar. Studien omfattar inga vinterförhållanden eller mer oberäkneliga trafikmiljöer, då testerna utfördes i utvalda, soliga städer. Och även om tekniken förbättras snabbt krävs massproduktion av autonoma fordon, samt anpassning av lagstiftning och infrastruktur, innan en bred implementering är möjlig.

Dessutom finns det ett stort psykologiskt hinder: många reagerar starkt på rapporter om olyckor med självkörande bilar, trots att sådana incidenter är ytterst sällsynta jämfört med olyckor med mänskliga förare. Samtidigt står miljontals människor inför en framtid där deras yrken kan försvinna i takt med att AI tar över ratten.