ITOps och teknikteam måste balansera en bra användarupplevelse och samtidigt skapa förtroende och tillit. Genom att samordna säkerhet och observerbarhet får teamen de verktyg som behövs för att säkra driften genom fyra välkända utmaningar:  

Heltäckande insyn i it-miljön: 

Synlighet är en förutsättning för digital motståndskraft. Med en enhetlig plattform och delad tillgång till data får observations- och säkerhetsteam möjlighet att tillsammans och i realtid identifiera beteendemönster hos användare och enheter. Det påskyndar åtgärderna avsevärt,  eftersom teamen snabbt kan avgöra om en plötslig ökning av trafiken beror på en DDoS-attack eller något annat. Utan integrering riskerar ITOps-team och säkerhetsteam att undersöka incidenter parallellt och oberoende av varandra, vilket slösar värdefulla resurser och kan försena identifieringen av problemet.

Prioritering: 

Under en krissituation arbetar ITOps, teknikteam och säkerhetsteam ofta utifrån fastställda rutiner för att snabbt kunna vidta prioriterade åtgärder. Men när dessa team arbetar oberoende av varandra med olika processer, policys och verktyg kan deras åtgärder oavsiktligt påverka varandra. Till exempel när säkerhetsteamet svarar på en potentiell attack, kan deras strategier tillfälligt påverka den övergripande prestandan för vissa system. Detta kan leda till att observerbarhetsteamet misstolkar situationen som ett infrastrukturproblem, vilket medför att man slösar tid och resurser. Med insyn i säkerhetsteamens rutiner får ITOps-team och teknikteam en bättre förståelse för situationen, vilket gör att de kan prioritera åtgärder mer effektivt samt aktivt bidra till att lösa problemet och förebygga framtida incidenter.

Proaktivt arbete:

Även när omedelbara åtgärder inte krävs är det viktigt att skapa en förståelse för systemets hälsa. Genom att ha insikt i de automatiserade svaren som säkerhetsteamen använder kan ITOps-team och teknikteam hålla sig informerade och fördela resurser effektivt. Till exempel, om säkerhetsteamet spärrar 500 användare på grund av läckta lösenord, kan observerbarhetsteamet annars bli tvunget att fokusera på att undersöka en plötslig ökning i antalet ärenden kring glömda lösenord. 

Optimerad kundupplevelse:

Med en stark koppling mellan observerbarhetsteamens och säkerhetsteamens processer kan företaget optimera kundernas digitala upplevelser mer effektivt. När säkerhetsteamet analyserar transaktioner och användarbeteende i syfte att förhindra bedrägerier kan Observability-teamet parallellt säkerställa att åtgärderna inte är så påträngande att de allvarligt skadar kundupplevelsen. 

Anders Stinger, Splunk