Hallå där Wictor Wilén, global innovationschef för Modern Workplace, Avanade Sverige

Ni har tagit fram säkerhetsboten Carrie för Carlsberg, berätta! 

Wictor Wilén, Avanade Sverige

– Carrie är Carlsbergs nya personlighet. Bryggeriet använder henne för att kommunicera säkerhetsfrågor med personalen. Men hon är mer än en bot, hon är en person som du kan ställa frågor till om säkerhet och compliance på ett mer framåtlutat och inspirerande sätt. Det är viktigt eftersom säkerhet är ett område som för många användare är lite tråkigt och ofta ligger inbäddat i regler och policies som kan vara svåra att förstå. Det är lätt att göra misstag. Carrie implementerades för cirka ett år sedan fysiskt och administrativt på Carlsberg.

Carrie är en förkortning som har betydelse för medarbetarna på Carlsberg – Carlsberg Rules and Regulation Information. Namnet Carrie anspelar ju också på att bry sig, take care, såväl som på att bära på kunskap, to carry.

Hur kan Carrie hjälpa till att säkra upp ett företag som i detta fall Carlsberg?

– Tanken bakom säkerhetsboten Carrie är att det ska vara enkelt och snabbt för dig som personal att ställa frågor och få klara svar om säkerhet i ditt arbete. Det kan till exempel vara frågor som: Får jag dela detta dokument med denna partner? Vad säger dataskyddsförordningen GDPR om en viss sak? Har jag inte kunskap så antar jag istället. Och gissningar är det värsta som finns, inte minst ur ett säkerhetsperspektiv. Vi införde Carrie på Carlsberg våren 2018, så all förberedelse inför GDPR som då pågick var en stark drivkraft. Användargraden i verksamheten är mätt men den statistiken är Carlsbergs egen.

Hur fungerar Carrie rent praktiskt och hur komplicerat är det att kommunicera med Carrie?

– Carrie är en fokuserad bot som du når via webben. Hon är tränad med en uppsättning regler och frågor. Genom AI-tjänster analyserar hon det naturliga språket. Generellt sett när man designar en bot så kan man kan prata med den.  Siri, som de flesta har mött i sin smartphone, är en virtuell assistent som i sin tur pratar med flera botar. Carrie har ett relativt smalt kompetensområde och hon pratar bara säkerhet. Erfarenhetsmässigt vet vi att specialiserade botar fungerar bra. Det är nämligen viktigt med personligheten hos en bot. Ta Carrie som exempel. En säkerhetsbot som är full av humor fungerar inte särkskilt bra. Det måste finnas ett allvar hos henne och inte bara vara en dator. Skriver man fel på ett område som av många upplevs som jobbigt och krångligt ska man inte mötas av fyrkantiga motfrågor, utan bli bemött på ett trevlig sätt och få hjälp. Carrie fungerar över hela världen med hjälp av AI. Jag kan ställa frågor på svenska och få svar på engelska.

Vilka märkbara skillnader kan ni se efter att Carrie implementerades?

– En bot som Carrie ger kortare svarstider, ökar nöjdheten och minskar belastningen på supportpersonal. Och den får fler frågor eftersom den är tillgänglig. Med en kultur som vår i Sverige är det kanske bra om det inte är en människa, eftersom vi ibland drar oss för att fråga. Men det där är kulturberoende. Det är dock viktigt att poängtera att man inte bara kan installera en bot. Boten måste vara duktig från dag ett. Den ska vara vältränad och fungera bra i en pilotfas innan den rullas ut.

Hur har feedbacken från Carlsbergs medarbetare varit? 

– Positiv! Man etablerade Carrie med en kul kampanj med video och en animerad logga. Det var ju ett pilotprojekt för att införa denna teknik. I allmänhet är HR vanligare för botar. Så detta var en positiv grej. Det är visionärt av Carlbeg att prova denna teknik. I framtiden kommer nämligen rösttyrd kommunikation att växa, så genom detta intititativ förbereder man sig för framtiden genom att använda den sorts komunikation och val av teknikkanaler som vi kommer att använda oss av alltmer.