Adyen har kartlagt att detaljhandelssektorn globalt förlorade 429 miljarder dollar kopplat till bedrägerier 2023. För de svenska handlarna uppgår förlusten för bedrägerierna till 50,8 miljoner kronor. De mest utsatta handlarna i Sverige verkar inom branscherna sport och fritid, hem och inredning följt av hemelektronik.
Retailbarometern 2024 visar att närmare hälften (45 procent) av handlarna globalt blivit utsatta för bedrägerier, cyberattacker eller dataläckor under de senaste 12 månaderna. Motsvarande siffra för svenska handlare är något lägre. Av de 500 svarande svenska handlarna uppger 37 procent att de blivit utsatta det senaste året.
– Samtidigt som handlare aktivt utforskar hur de kan hantera de växande hoten för att skydda både sig själva och sina kunder finns det ingen enkel lösning för att försvara sig mot bedrägerier. Strategin måste anpassas baserat på affärsmodellen och de säljplattformar som används. Med teknik på plats, som exempelvis maskininlärningsverktyg, kommer återförsäljare mer effektivt kunna känna igen ”äkta” kunder och upptäcka bedrägerier över sina försäljningskanaler, säger Tobias Lindh, vd för Norden och Baltikum på Adyen.
Av de 2029 svenskar som besvarat undersökningen uppger var fjärde person (26 procent) att de blivit utsatt för bedrägerier under de senaste tolv månaderna, vilket är en ökning med 9 procentenheter från föregående år. Den genomsnittliga ekonomiska förlusten per utsatt svensk under 2023 var 7982 kronor. Och även här har summan ökat. Jämfört med förra året är det ökning på 188 procent från dåvarande 2771 kronor. Betalningsbedrägeri definieras som när en bedragare stjäl någons kredit- eller bankkortnummer, personuppgifter eller kontouppgifter, och använder informationen för att göra ett obehörigt köp.
– Vår undersökning visar att var tredje svensk känner sig mer osäker idag än för 10 år sedan, när det kommer till betalningsbedrägerier. Som ett resultat av de ökade bedrägerierna väljer var femte svensk aktivt att handla i butiker som erbjuder högre säkerhet. 31 procent av svenskarna gillar att bli tillfrågade om att verifiera sin identitet när de handlar i butiker, jämfört med 23 procent som vill få köpet avklarat i så få steg som möjligt, säger Tobias Lindh.