Registrerade bedrägerispärrar har ökat med 300 procent hos UC
Under 2015 anmäldes 85 000 ID-kapningar hos polisen. Det är fler än antalet cykelstölder under det gångna året. Under 2015 registrerades 10 300 stycken bedrägerispärrar hos UC. Det är en marginell ökning från föregående år, men utvecklingen de senaste fem åren är talande: antalet bedrägerispärrar har ökat med 300 procent och snittbeloppet för bedrägeriet har […]
Jenny Persson
Uppdaterad: 8 april 2016Publicerad: 8 april 2016
Under 2015 anmäldes 85 000 ID-kapningar hos polisen. Det är fler än antalet cykelstölder under det gångna året. Under 2015 registrerades 10 300 stycken bedrägerispärrar hos UC. Det är en marginell ökning från föregående år, men utvecklingen de senaste fem åren är talande: antalet bedrägerispärrar har ökat med 300 procent och snittbeloppet för bedrägeriet har under 2015 ökat med 20 procent.
– Vi ser en fortsatt ökning av antalet personer som spärrar sin identitet hos UC till följd av att de har blivit utsatta för identitetsintrång. På bara fem år har siffran ökat med 300 procent hos oss, vilket visar att detta är ett växande samhällsproblem, säger Siri Bengtsson, affärsområdeschef för UC Privattjänster.
ID-kapningar omsätter miljarder årligen
ID-kapningar omsätter enligt UC:s statistik 5,5 miljarder årligen, en ökning med 49 procent sedan förra året. Snittbeloppet för ett bedrägeri uppgår till 65 000 kronor, vilket i sin tur är en ökning på 20 procent sedan 2014. Vanligast är ID-kapningar i samband med näthandel, därefter är det vanligt i samband med köp av telefonabonnemang och köp via postorder.
– Vi ser att snittbeloppet vid bedrägeri ökar, vilket också i sin tur gör att beloppet som ID-kapningar årligen omsätter är hisnande 5,5 miljarder kronor. Det hänger såklart ihop med den markanta ökningen av polisanmälda ID-kapningar. Oavsett är det en kostsam utveckling som måste bromsas, säger Siri Bengtsson, affärsområdeschef för UC Privattjänster.
Jämfört med 2014 visar UC:s bedrägeriunderökning att Gävleborg är det län som ökar med procentuellt flest bedrägerispärrningar med 33 procent, tätt följt av Västmanland och Örebro. En positiv utveckling är att antalet bedrägerispärrar i Stockholms- och Skånes län minskar med -8 respektive -9 procent.
– Antalet registrerade bedrägerispärrar är fortfarande störst i storstadsregionerna, trots att vi i år för första gången sedan vi startade vår bedrägeriundersökning och ser en minskning i just Stockholms- och Skånes län. Det tyder på en ökad medvetenhet kring fenomenet ID-kapning och hur man som privatperson kan skydda sig, säger Siri Bengtsson, affärsområdeschef för UC Privattjänster.
Topp 10 – Störst procentuell ökning av UC Bedrägerispärrar
Förändring i procent 2015 jmf 2014
2015
2014
2013
1. Gävleborg
33 %
138
104
58
2. Västmanland
32 %
225
171
101
3. Örebro
31 %
257
196
114
4. Västra Götaland
29 %
1798
1398
1006
5. Värmland
28 %
149
116
71
6. Jönköping
25 %
227
181
134
7. Västernorrland
25 %
109
87
69
8. Kalmar
23 %
124
101
82
9. Uppsala
20 %
322
268
211
10. Halland
19 %
289
242
132
Viktigt att göra en polisanmälan och spärra sin identitet när man utsätts för en ID-kapning
För att spärra sig med hjälp av UC Bedrägerispärr krävs att man har gjort en polisanmälan och att man har blivit utsatt för en ID-kapning.
– Att spärra sig med UC Bedrägerispärr är ett stort ingrepp i ens privatekonomiska liv. Om man blir ID-kapad är det mest effektiva sättet att stoppa fortsatta bedrägerier och minska den skada som en ID-kapning för med sig, avslutar Siri Bengtsson, affärsområdeschef för UC Privattjänster.
UC:s viktigaste råd för att minska risken för ID-kapning
1.Öka din medvetenhet. Tänk att ditt personnummer är en värdehandling. Var mycket försiktig med i vilka sammanhang du anger ditt personnummer och bankkontonummer på internet och i e-post.
2.Skaffa en bevakningstjänst. Med UC:s tjänst UC ID-Skydd ser du direkt om någon försöker missbruka din identitet och får personlig hjälp att hantera konsekvenserna av ID-kapningen.
3.Lås brevlådan. Eftersänd eller lagra din post när du reser bort.
Så här kan du upptäcka att du blivit ID-kapad
-Du får meddelande om att en kreditupplysning som du inte känner igen är tagen på dig
-Du får telefonsamtal, e-post eller brev om varor som du inte har beställt
-Du får fakturor eller inkassokrav för varor eller tjänster du inte har beställt
-Du får papper från banken som du inte känner igen
-Du ser uttag och transaktioner som du inte känner igen på kontoutdrag
-Du får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om
-Du får avslag på lån och krediter som du själv försöker ta
-Du upptäcker att ett för dig okänt mobilnummer är registrerat på dig
-Du får ingen post eller får meddelande om adressändring som du inte har beställt
FAKTA:
Statistiken baseras på siffror från Polisen och UC AB.
Dessa visar att det totala antalet bedrägerier med hjälp av kapade identiteter uppgår till ca 85 000 stycken till ett värde om cirka 5,5 miljarder kronor årligen.
ANNONS
Jenny Persson
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.