RAPPORT: Rekordmånga arbetsplatsincidenter rapporterades under 2022
Om ett drygt halvår träder ny lagstiftning i kraft som kräver att alla arbetsgivare med fler än 50 anställda har ett system för visselblåsning på plats. Detta i kombination med ett instabilt makroekonomiskt läge och en allt osäkrare arbetsmarknad gör det extra viktigt för arbetsgivare att hålla sig uppdaterade kring de visselblåsningsdirektiv de snart kommer […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 17 maj 2023
Om ett drygt halvår träder ny lagstiftning i kraft som kräver att alla arbetsgivare med fler än 50 anställda har ett system för visselblåsning på plats. Detta i kombination med ett instabilt makroekonomiskt läge och en allt osäkrare arbetsmarknad gör det extra viktigt för arbetsgivare att hålla sig uppdaterade kring de visselblåsningsdirektiv de snart kommer behöva hantera.
Navex är en leverantör av verktyg och plattformar för riskhantering och regelefterlevnad, och har även en stor närvaro i Sverige genom förvärvet av den svenskutvecklade visselblåsarplattformen WhistleB. Trendrapporten har publicerats varje år i över ett decennium vilket ger en bra sammanfattning av hur incidentanmälningar förändras över tid, inte minst i spåren av hur ekonomin och arbetsmarknaden förändrats de senaste åren. Årets rapport bygger på analys av data från mer än 1,5 miljoner incidentrapporter som tagits emot av 3 430 organisationer under 2022.
I Sverige var hälften av de registrerade incidenterna relaterade till olika HR-frågor, exempelvis diskriminering eller andra former av trakasserier, medan 23 procent av anmälningarna handlade om affärsintegritet gentemot tredje part, exempelvis i frågor som datasäkerhet, intressekonflikter och tvister.
Rapporten visar bland annat en rekordhög mediannivå på 1,47 inrapporterade incidenter per 100 anställda globalt – de högsta siffrorna som uppmätts sedan rapporten började ges ut. Dessutom visar rapporten att 21 procent av alla organisationer hade fem eller fler rapporteringar per 100 anställda.
– Historiskt sett har medianvolymen per 100 anställda långsamt smugit sig uppåt på 2010-talet. Under åren före pandemin såg vi hur nivåerna stabiliserades runt 1.40 rapporteringar per 100 anställda under flera år, vilket gör årets ökning ännu mer anmärkningsvärd, säger Jan Stappers, EU Governance, risk and compliance specialist på Navex.
– En ökning av antalet rapporter är också ett tecken på en hälsosam kultur där anställda är trygga i att rapportera missförhållanden som kan ha negativ påverkan på verksamheten.
Förutom en ökning i volymen av antalet inrapporteringar visade rapporten även att organisationens storlek har en betydande inverkan på rapporteringsfrekvensen. Enligt rapporten har mindre organisationer med färre än 2 500 anställda registrerat de högsta volymerna per 100 anställda på 2,99.
Däremot hade de största organisationerna, med över 100 000 anställda, en mycket lägre frekvens på endast 1,20 rapporteringar per 100 anställda. Företag med 2 500 – 49 999 anställda hade den lägsta andelen av alla, med färre än 1,0 rapporteringar per 100 anställda.
– Att större organisationer i genomsnitt ligger på ett lägre antal rapporteringar per 100 anställda beror troligen på att de har fler lokala resurser som fångar upp en högre andel av incidenterna direkt. Tittar vi däremot på andra sidan av spektrumet kan vi konstatera att mindre organisationer har den största volymen per 100 anställda, vilket ger en tydlig bild av värdet och behovet av en formell rapporteringskanal i mindre organisationer, säger Jan Stappers.
De svenska företagen i undersökningen hade i genomsnitt kortare hanteringstider än jämförbara europeiska länder, där mediantiden för att avsluta ett ärende låg på 50 dagar, jämfört med 64 dagar i Skandinavien som helhet, 66 dagar i Storbritannien och 89 dagar i Tyskland. Det indikerar att svenska verksamheter lägger prioriteringar på att snabbt undersöka incidenter som en del av regelefterlevnadsprogrammen.
ANNONS
Linda Kante
#arbetsplatsincidenter
#navex
#visselblåsare
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.