En överdriven prispress gör att många upphandlingar av IT-system misslyckas. Endast sex av tio upphandlingar inom offentlig sektor får godkänt, samtidigt som 40 procent av de tillfrågade anser att upphandlingarna är för prisfokuserade. Det visar en TNS Sifo-undersökning som TDC gjort bland beslutsfattare inom IT i offentlig sektor.
40 procent av de tillfrågade i undersökningen anser att det läggs för stor vikt vid pris. Dessutom ger nära var femte, 19 procent, upphandlingarna underkänt med betygen ”dålig” eller ”ganska dålig”.
– Offentliga upphandlingar är utmanande för alla inblandade, då balansgången mellan kvalitet och pris alltid är svår. Kompromissar man med kvaliteten i jakten på lägre pris finns alltid risken att det blir dyrare i längden. Givetvis är det viktigt att våra skattepengar utnyttjas på rätt sätt, säger Niclas Karnhill, pr-ansvarig och projektledare för undersökningen på TDC.
Kort från undersökningen:
Drygt hälften, 52 procent, menar att upphandlingsansvariga har otillräcklig kunskap och förståelse för IT-frågor och därför har svårt att ta rätt beslut.
Sex av tio upphandlingar av it–system i offentlig sektor får betyget godkänt (”bra” eller ”ganska bra”). Endast 16 procent av de tillfrågade anser att upphandlingarna varit lyckade fullt ut.
– Det visar på vikten av att avståndet mellan den upphandlande organisationen och IT-organisationen inte får vara för långt, framför allt när det gäller IT-frågor som generellt är ganska komplicerade. Att IT-organisationen blir mer delaktiga i besluten kan vara en lösning, säger Niclas Karnhill.
Om undersökningen:
I undersökningen ingick 250 IT-chefer eller andra beslutsfattare i offentlig sektor med fler än 50 anställda. För att vara en respondent i undersökningen krävdes att man påverkade beslutsfattandet av större investeringar inom it och telefoni. Insamlingsmetod var telefonintervjuer, genomförda av TNS Sifo under januari 2014.