Mer trafik och för höga hastigheter runt skolorna gör trafiksäkerheten till ett allt större problem, det visar försäkringsbolaget Ifs årliga skoltrafikundersökning. Den största trafikfaran är föräldrar som skjutsar sina barn med bil. I veckan är sommarlovet slut och hundratusentals barn och ungdomar går tillbaka till skolbänken. I tolv år har försäkringsbolaget If undersökt rektorers uppfattningar […]
Linda Kante
Uppdaterad: 20 augusti 2018Publicerad: 20 augusti 2018
Mer trafik och för höga hastigheter runt skolorna gör trafiksäkerheten till ett allt större problem, det visar försäkringsbolaget Ifs årliga skoltrafikundersökning. Den största trafikfaran är föräldrar som skjutsar sina barn med bil.
I veckan är sommarlovet slut och hundratusentals barn och ungdomar går tillbaka till skolbänken. I tolv år har försäkringsbolaget If undersökt rektorers uppfattningar kring trafiksäkerheten runt Sveriges grundskolor. Och utvecklingen går åt fel håll. Årets undersökning visar att fler rektorer än något tidigare år uttrycker sin oro över trafiksituationen. Det blir allt mer biltrafik och föräldrar håller för höga hastigheter utanför skolorna.
Det största hotet mot barnens säkerhet enligt undersökningen är föräldrar som lämnar och hämtar med bil och deras attityder till trafikreglerna har dessutom försämrats – en fjärdedel av rektorerna upplever att färre föräldrar respekterar trafikreglerna vilket kan jämföras med 19 procent förra året.
– Vissa föräldrar kommer alltid ha ett behov av att skjutsa sina barn med bil, men det måste göras insiktsfullt och med hänsyn. Ett gemensamt ansvarstagande är en förutsättning för att vända trenden och förbättra trafiksituationen runt Sveriges skolor. Där kan och måste både kommuner, skolpersonal, elever och föräldrar bidra, säger Caroline Starck informationschef på If.
Undersökningen visar att 28 procent av rektorerna har upplevt en trafikolycka under sin tid på skolan. Trots detta är det endast fem procent av skolorna som har hastighetsdisplay på vägen utanför, och bara hälften har trafikskyltar med uppmaning att sänka farten.
– Fler skolor behöver utrustas med farthinder och hastighetsdisplayer. En annan åtgärd är att bygga fler entréer och tillfartsvägar så att trafikströmmarna inte koncentreras till en och samma plats. Och såklart ska man undvika att ta bilen om man kan, säger Caroline Starck.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.