Nytt stöd till kommuners risk- och krisinformation
De flesta kommuner saknar i dag information på sina webbplatser om lokala hot och risker och om hur invånarna bör agera vid en lokal samhällskris. Nu finns en enkel guide för att stödja kommunerna i arbetet med att utveckla informationen om enskildas beredskap före och under en samhällskris. Guiden, som finns publicerad på den myndighetsgemensamma […]
Jenny Persson
Uppdaterad: 22 december 2015Publicerad: 22 december 2015
Stockholm / Foto: Johan Eklund / Folk.
De flesta kommuner saknar i dag information på sina webbplatser om lokala hot och risker och om hur invånarna bör agera vid en lokal samhällskris. Nu finns en enkel guide för att stödja kommunerna i arbetet med att utveckla informationen om enskildas beredskap före och under en samhällskris.
Guiden, som finns publicerad på den myndighetsgemensamma webbplatsen Krisinformation.se, ger råd, tips och rekommendationer om hur kommuner, men även andra aktörer, kan arbeta med risk- och krisinformation i första hand på sina webbplatser.
De olika avsnitten tar upp begrepp, prioriterad information och budskap, men guiden ger också tips på hur kommunen exempelvis kan arbeta med information om internet går ner.
– Syftet med guiden är att försöka samordna budskap och prioriterad information som rör enskildas krisberedskap. Oavsett vilken kommun jag bor i så ska jag i princip få samma basinformation och grundläggande budskap, säger Christina Andersson som arbetar med riskinformation vid MSB.
Lokal riskinformation
Guiden lyfter också vikten av att kommunen utvecklar sin information om lokala risker och hot utifrån kommunens risk- och sårbarhetsanalys. En undersökning av de kommunala webbplatserna visar att endast 26 av 289 kommuner (en webbplats låg nere vid tiden för analysen) ger exempel på lokala risker och vad konsekvenserna kan bli för kommunen och kommuninvånarna om något inträffar. 215 kommuner har ingen information alls.
– Här hoppas vi att kommunerna ska känna sig motiverade att utveckla informationen. En mental krisberedskap hos invånarna och kunskap om hur man ska agera vid en lokal samhällskris stärker kommunens samlade krisberedskap, säger Christina Andersson
Analysen av de kommunala webbplatserna visar också att kommunerna i väldigt liten utsträckning jobbar med insiktsinformation, det vill säga information som syftar till att få människor att förstå vad en samhällskris faktiskt kan innebära, hur den kan påverka vardagen och vilka utmaningar hen kan ställas inför. Endast 30 av 289 kommuner har den här sortens information på sina webbplatser.
– Det är viktigt att informera om vad som kan vara bra att packa i en krislåda, men viktigare är att skapa en mental krisberedskap och en förståelse hos invånarna. Varför ska jag överhuvudtaget packa en krislåda?
Analysen av de kommunala webbplatserna har gjorts av forskningsföretaget Praxikon på uppdrag av MSB.
ANNONS
Jenny Persson
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.