– För svenska kunder gör vi på Kyndryl Sverige först en genomgång av kundens cybersäkerhetsarbete, sätter upp kontakten med det globala CSIRF-teamet och hjälper till att träna på hur man ska agera vid cyberattacker. Det tror jag ger ett väldigt starkt stöd till svenska kunder med hjälp från både från svenska it-säkerhetsexperter och ett globalt CSIRF-center som är tillgängliga dygnet runt vid cyberattacker, säger Gunnar Karlsson, associate partner, Resilience på Kyndryl Sverige.
Den internationella CSIRF-tjänsten ger hjälp med incidenthantering, kriminalteknik och återställningsförmåga för att hjälpa kunderna att analysera, identifiera, jämföra och förstå bevisen och orsakerna till en cyberattack. Vid exempelvis ransomwareattacker ger Kyndryls CSIRF-experter praktisk support på begäran för att hjälpa till att lösa hot mot kundens verksamhet.
– Cyberresiliens handlar om hela förberedelsearbetet med att förutse, skydda sig mot, stå emot och återhämta sig från påfrestningar, cyberattacker och svagheter. Kyndryls CSIRF är avsett att förändra cybersäkerhetsarbetet från enbart it-säkerhet till cyberresiliens, säger Gunnar Karlsson.