Huddinge kommun möter E-legitimationsnämndens högt ställda krav och blir först i Sverige med att utfärda e-legitimationer, i egen regi, till anställda. Kommunens anställda får legitimationer med kvalitetsmärket Svensk e-legitimation, vilka kan användas i tjänsten för säker interaktion mellan myndigheter och medborgare.
För Huddinge kommun är detta ett första steg på vägen mot enklare och säkrare kommunikation med andra organisationer, som exempelvis Skatteverket, Försäkringskassan och Lantmäteriet. Det innebär också en kvalitetscertifiering.
– Nexus lösning innebär att vi blir säkrare och mer digitala, vilket snabbar upp våra processer, minskar pappershantering och bidrar till att sänka kostnader. Nexus har också uppfyllt säkerhetskraven så att vi kunnat bli godkända som utfärdare av Svensk e-legitimation, säger Toralf Nilsson, biträdande Kommundirektör, Huddinge Kommun.
Att införa e-legitimationer för Huddinge kommuns anställda är ett viktigt led i regeringens strävan att öka digitaliseringen av det offentliga Sverige.
– Vi är väldigt stolta över det unika samarbetet med Huddinge. Vi har levererat; framtidens lösning för nationella e-tjänster, verksamhetsnytta och fördelar för den unika individen genom integration med Huddinges passagesystem. Lösningen innehåller både hård- och mjukvara, det vill säga kort, korttillbehör och kortläsare samt ett system för att utfärda och hantera korten till anställda, säger Marcus Persson, Director Nordic, Nexus.