Vindico Group, installerar nu Selecta-DNA-spray vid 25 stycken Netto-butiker i Sverige. SelectaDNA levererar MärkDNA för rån- inbrotts- och stöldskydd. Butikskedjan Netto ägs av Dansk Supermarked AS, en snabbväxande livsmedelskoncern med ett hundratal butiker runt om i Sverige. Ordervärdet beräknas till cirka 800 000 kronor och installationerna av SelectaDNA i de 25 Netto-butikerna beräknas påbörjas i december 2016 och vara genomförda under första kvartalet 2017.
Missa inget om säkerhetsbranshen med Aktuell Säkerhet:
Hösten 2015 fick Vindico Group förtroendet att installera Selecta-DNA i fem svenska Netto-butiker. De aktuella butikerna hade tidigare utsatts för rån och Netto arbetade prioriterat med att förstärka säkerheten för butiksmedarbetarna men även för att öka Polisens möjlighet till att lagföra de förövare som ligger bakom rånen.
Märk-DNA förebygger brott
Genom att installera SelectaDNA-spray och integrera det med butikens befintliga larmsystem, kan omedelbar minskning av butiksrån uppnås tack vare dess kraftigt förebyggande effekt. Vid ett rån- eller inbrottsförsök utlöses en DNA-spray över förövarna när de lämnar butiken. Fördelen med Selecta-DNA-spray är att den kan spraya flertalet personer som lämnar butiken. På så sätt säkerställer installationen av Selecta-DNA att det finns möjlighet att spraya fler än en förövare även om butiksbesökare lämnat butiken före dem.
Rånarna blir således märkta av butikens ”adress” i form av en unik DNA-kod, registrerad i ett internationellt register som svensk Polisen har tillgång till. Märkningen fluorescerar i blått då den belyses med Polisens UV-lampor och sitter kvar i hud och kläder under lång tid.
– Förra året installerade vi Selecta-DNA-spray i ett antal Netto-butiker som tidigare varit hårt utsatta för rån. Efter installationerna har rånförsöken minskat markant vid dessa butiker varför vi nu väljer att installera denna säkerhetsteknik i fler butiker i Sverige. Det är viktigt för att oss att våra medarbetare ute i butik ska kunna känna sig trygga, säger Bent Holm, VD, Netto Marknad Sverige AB.
– Vi är givetvis mycket glada att Netto upplevt så goda resultat sedan de installerade Selecta-DNA-spray i sina butiker och att de nu ger oss utökat förtroende i ytterligare 25 butiker i Sverige. Förutom ekonomiska förluster kan utsatt personal få både fysiska och psykiska skador. Kunskapen om hur butiksrånen ser ut och hur de har utvecklats ger förutsättningar för att förebygga och minska antalet butiksrån. Selecta-DNA är en modern, billig, enkel och flexibel lösning med en förebyggande och klart avskräckande effekt, säger Monica Hallin, VD för Vindico Group AB.