Kriminella nätverk har stor påverkan i lokalsamhället – ny rapport från NOA
I måndags presenterade Polismyndigheten en rapport om situationen i utsatta områden. Av rapporten framgår bland annat att det för närvarande i Sverige finns 53 geografiska områden där de kriminella har en inverkan på lokalsamhället. Områdena är fördelade över hela Sverige – från storstäder till mindre orter och anses vara socioekonomiskt utsatta. Det stora kriminella genomslaget på lokalsamhället förefaller […]
Jenny Persson
Uppdaterad: 10 februari 2016Publicerad: 10 februari 2016
I måndags presenterade Polismyndigheten en rapport om situationen i utsatta områden. Av rapporten framgår bland annat att det för närvarande i Sverige finns 53 geografiska områden där de kriminella har en inverkan på lokalsamhället.
Områdena är fördelade över hela Sverige – från storstäder till mindre orter och anses vara socioekonomiskt utsatta. Det stora kriminella genomslaget på lokalsamhället förefaller vara knutet till den sociala kontexten i områdena snarare än på en vilja hos de kriminella att ta makten och kontrollen över lokalsamhället.
De kriminella aktörerna i områdena tycks inte ingå i strukturerade gäng utan snarare i löst sammansatta nätverk med bred förankring i ungdomsmiljön (disorganized crime). De bedöms generellt ha låg strategisk förmåga. Det finns dock några undantag i storstadsområdena, där ett fåtal nätverk beskrivs som mer strukturerade och anses besitta en högre strategisk förmåga.
Aktörerna kan grovt delas i ett yngre och ett äldre skikt som till viss del knyts samman av släktskap. De yngre ingår vanligen i löst sammansatta kriminella nätverk centrerade kring ett fåtal tongivande personer. Deras brottslighet är mindre komplex och består ofta av narkotikaförsäljning till missbruksledet, stölder och inbrott i närområdet. De äldre är mer strukturerade och är involverade i mer organiserad brottslighet såsom avancerade stölder och organisering av narkotikatillförseln till områdena.
Den bild som framkommer i rapporten överensstämmer väl med Stiftelsen Tryggare Sveriges undersökningar. Samtidigt kan vi se att många kommuner inte att rustade att möta de nya utmaningar som de kriminella nätverken utgör, skriver Tryggare Sverige i ett pressmeddelande.
För att försöka bidra till att öka kommunernas förmåga att förebygga och hantera de kriminella nätverken har Stiftelsen Tryggare Sverige utarbetat en modell för att göra risk- och sårbarhetsanalyser inom detta viktiga område. Just nu genomför stiftelsen sådana analyser i ett flertal kommuner inför den förestående omorganiseringar av Polisen.
Även om situationen är allvarlig så är det stiftelsen tydliga uppfattning att det med förhållandevis enkla medel går att minska brottsligheten och öka tryggheten.
ANNONS
Jenny Persson
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.