En internationell undersökning bland aktörer inom kollektivtrafiken visar att företag över hela världen gör fortsatta investeringar i avancerad säkerhetsteknik. Majoriteten av aktörerna är intresserade av att i högre omfattning utnyttja övervakningsutrustning i realtid samt avancerad videoanalys för att förbättra säkerheten för passagerare, utrustning och installationer. Undersökningen utfördes av UITP, International Association of Public Transport, och […]
Jenny Persson
Uppdaterad: 15 juni 2015Publicerad: 15 juni 2015
En internationell undersökning bland aktörer inom kollektivtrafiken visar att företag över hela världen gör fortsatta investeringar i avancerad säkerhetsteknik. Majoriteten av aktörerna är intresserade av att i högre omfattning utnyttja övervakningsutrustning i realtid samt avancerad videoanalys för att förbättra säkerheten för passagerare, utrustning och installationer. Undersökningen utfördes av UITP, International Association of Public Transport, och Axis Communications, marknadsledande inom nätverksvideo.
Nästan samtliga, 97 procent, av de svarande har redan säkerhetskameror installerade. Detta indikerar inte bara en mycket omfattande installationsbas, utan också att aktörerna inom kollektivtrafiken är övertygade om vikten av videoövervakning. En stor majoritet av de svarande rapporterade att videoövervakningssystem ökar den faktiska och upplevda säkerheten hos passagerare och personal, och att de dessutom minimerar, avskräcker och medger kontroll över olika typer av kriminalitet och vandalisering.
Undersökningen visade också att kollektivtrafikpersonal generellt sett är mycket positiv till videoövervakning. Mer än 83 procent är positiva eller neutrala, i synnerhet när personalen får grundlig information om systemets användning. Vissa svarande samlar inte in respons från personal eller passagerare, men bland dem som gör detta fanns inga negativa reaktioner från personal eller passagerare att rapportera.
Videoövervakning inom kollektivtrafiken används numera inte enbart för att ge bevisunderlag vid incidenter, även om en stor majoritet (86 procent) av de svarande anser att denna kriminaltekniska aspekt är det mest värdefulla användningsområdet. Även realtidsdetektering av incidenter hamnade högt på listan (72 procent) när det gäller potentiell nytta, vilket tyder på att denna funktion blir mer och mer viktig. Redan idag kan 42 procent av de svarande dela realtidsvideo med exempelvis polis eller andra myndigheter, och mer än 50 procent planerar att använda videoövervakning i realtid inte enbart på fixa platser, utan även i sin rullande vagnpark. Detta indikerar värdet av realtidsvideoövervakning inom alla områden av kollektivtrafik.
Undersökningen omfattade även inblick, nuvarande användning och framtida intresse avseende videoanalys. Majoriteten av de svarande känner till videodetekteringsanalys för perimeterintrång, rökutveckling och brand och beträdande av järnvägsspår, med en faktisk användningsgrad av ca 10–20 procent. Intresset inför framtiden är stort, och ca hälften av de svarande indikerade att de är intresserade av att använda dessa videoanalyslösningar i framtiden. Detektering av graffitimålning var ett annat område som väckte intresse hos mer än hälften av de svarande.
-Undersökningen visar att många aktörer inom kollektivtrafiken utnyttjar videoövervakning i fler syften än enbart presentation av inspelat bevismaterial efter en inträffad incident. Realtidsmöjligheterna hos moderna IP-videosystem används i allt högre grad för att effektivt hantera incidenter, säger Patrik Anderson, chef för Business Development Transportation vid Axis Communications.
-Dessutom ökar medvetenheten om videoanalys och hur denna teknik kan bidra till att öka både passagerarnas och personalens säkerhet och trygghet i den dagliga verksamheten, menar Patrik Andersson.
– Att människor över hela världen tryggt och säkert kan ta sig till arbetet eller skolan varje dag är högsta prioritet för de som ansvarar för kollektiva transportmedel. Videoövervakning är ett av de viktigaste verktygen för att bistå personalen och hjälpa kollektivtrafikföretagen att uppfylla detta mål, säger Alain Flausch, generalsekreterare vid UITP.
Undersökningen genomfördes av UITP och Axis Communications och riktade sig till kollektivtrafikföretag i syfte att ge en bild av videoövervakning inom kollektivtrafiken, i synnerhet när det gäller säkerhet. Denna rapport baseras dock bara på en preliminär sammanfattning av de uppgifter som var aktuella den 20 maj 2015 (71 svarande). En fullständig och uppdaterad rapport kan erhållas från UITP och Axis under hösten 2015.
ANNONS
Jenny Persson
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.