Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, gäller i hög grad supply chain kontra cyberhot
Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna. Vad gäller vanliga brister hos underleverantörer är på intet vis kopplat till att en underleverantör struntar i att säkra upp leverantörskedjan. Det hela handlar om förmåga, kunskap och framför allt tid. Men ovetande har många underleverantörer säkerhet på plats, security by default. Men för […]
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 10 november 2022
Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Vad gäller vanliga brister hos underleverantörer är på intet vis kopplat till att en underleverantör struntar i att säkra upp leverantörskedjan. Det hela handlar om förmåga, kunskap och framför allt tid. Men ovetande har många underleverantörer säkerhet på plats, security by default. Men för att nå till en lägstanivå kring cybersäkerhet så måste mycket anpassas, security by design. Det är här första varningsflaggan höjs.
”Varför är underleverantörer en akilleshäl i huvudleverantörens arbete med cybersäkerhet?”
Det är inte ovanligt att en leverantör till en större organisation, låt oss säga en samhällsviktig funktion, vänder sig i sin tur till underleverantörer. Extremt få om ens någon kan tillhandahålla en totallösning. Leverantören i första steget kan mycket väl ha råd, resurser och tid att lägga ner på sin cybersäkerhet. Där finns oftast teknik, styrning och systematik, efterlevnadsprocesser juridiskt och vissa udda fall en blomstrande säkerhetskultur. Man har skydd på enheter, koll på skyddet av sin information, allt följer lagar och regler och dessutom får anställda i en positiv och pedagogisk kontext den kunskap de behöver för att utföra sina arbetsuppgifter för att stå emot cyberhoten. Men hur är det med leverantörens underleverantörer? Har de samma förutsättningar? Och varför är underleverantörer en akilleshäl i huvudleverantörens arbete med cybersäkerhet?
Till att börja med så kan jag hänvisa till senaste tidens incidenter för att påvisa underleverantörers vikt, inte minst COOP-incidenten borde få tvivlaren att tänka om. Vidare på detta tema så har underleverantörer sällan eller aldrig en cybersäkerhetsförmåga på plats värdig dagens cyberhot. Men vissa verksamheter anser underleverantören som den svaga länken i leverantörskedjan. Och det är här det blir riktigt huvudlöst. De kontrollerar sina underleverantörer genom att ställa krav på underleverantören att ha ett ISO eller motsvarande ledningssystem för att underleverantören skall fortsatt få göra affärer med leverantören. De kräver detta i majoriteten av fallen för att det låter bra utan att ha minsta koll på vad de a) kräver och b) vad detta innebär som helhet och för underleverantören. Och det tar inte bort behovet av att en underleverantör måste ha cybersäkerhet på plats.
”Det blir som att en blind leder en döv mot stupet”
Verkligheten är den att få underleverantörer har en halv miljon att slänga ut på ett ramverk som endast gör att de får vara med i en upphandling åt sin största kund, och i udda fall sin enda kund. De har än mindre tiden att införa ramverket, efterleva det och testa det. Därmed skulle jag vilja gå så långt att detta huvudlösa och tanklösa sätt allvarligt hotar den digitala jämställdheten på marknaden. Därtill tillför den noll cybersäkerhet avseende motståndskraft, kontinuitet och global konkurrens. Genom att inte förstå vilka krav du bör ställa och kan ställa på en underleverantör utan att ta till ett krav som inte är realistiskt eller ens garanterar att underleverantören gör säkerhet så blir det som att en blind leder en döv mot stupet.
Robert Willborg, CSA OneMore Secure
Strunta i ledningssystem och ställ krav på ett certifikat eller intyg som vittnar om en underleverantör som gör säkerhet som process systematiskt året om. Är det inte det som ett ramverk skall göra? Jo, men det gör dem inte. De är krångliga, byråkratiska och retoriska haveri när det gäller att författa kontrollpunkter och tillför ingen affärsnytta på denna nivå. Antalet ramverkscertifikat på denna nivå talar sitt tydliga språk och bevisar min tes, de är nämligen noll. Därav min kritiska hållning till dem. Säkerhet är lätt att göra rätt om man vet vad man sysslar med.
ANNONS
#cybersäkerhet
#onemoresecure
#supplychain
#underleveraantörer.
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.