Så kallade dark ads är ett effektivt sätt för den som vill nå ut med politisk desinformation online. Budskapen visas bara för vissa målgrupper vilket gör dem svåra att granska. Men nu vill Google sätta stopp för dem. I brittiska The Guardian beskrivs hur man ska lyckas med detta med hjälp av ett antal verktyg. […]
Linda Kante
Uppdaterad: 23 november 2018Publicerad: 23 november 2018
Så kallade dark ads är ett effektivt sätt för den som vill nå ut med politisk desinformation online. Budskapen visas bara för vissa målgrupper vilket gör dem svåra att granska. Men nu vill Google sätta stopp för dem. I brittiska The Guardian beskrivs hur man ska lyckas med detta med hjälp av ett antal verktyg.
Bland annat kommer Google att kräva att annonser i vilket ett politiskt parti eller en politisk kandidat nämns även ska innehålla information om vem som har betalt för reklamen. Dessutom kommer man att jobba med verifiering för att kunna garantera att de annonsörer som annonserar inför EU-valet verkligen är de som de utger sig för.
Avsikten med förändringarna är för att kunna hjälpa väljarna att förstå de politiska annonser som de ser. Samtliga stora sociala medier-kanaler ställer numera krav på politisk reklam. En av anledningarna till detta är att den amerikanska kongressen har hotat att lagstadga om det om inget händer.
ANNONS
Linda Kante
#EU
#eu-val
#google
#påverkanskampanjer
#politik
#socialamedier
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.