Många svenskar känner fortfarande otrygghet kring hur deras personuppgifter behandlas, detta trots att GDPR trädde i kraft för ett halvår sedan. En Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av NTT visar även att svenskarna har mest förtroende för bankerna när det kommer till hantering av deras privata data.
Teckna din prenumeration av Aktuell Säkerhet här
Endast en av tre svenskar uppger att GDPR har gjort att de känner sig tryggare med att deras personuppgifter hanteras på ett säkert sätt, jämfört med tidigare. Samtidigt svarar drygt fyra av tio (42%) att de inte alls känner sig tryggare kring hur deras personuppgifter behandlas.
– Den här undersökningen visar med all tydlighet att GDPR inte per automatik har stärkt folks förtroende för hur företag hanterar deras personuppgifter. Här behöver man göra mer för att stärka förtroendekapitalet bland kunderna, säger Henrik Davidsson, säkerhetsexpert på NTT Security.
Undersökningen visar även vilken typ av företag som svenskarna har mest förtroende för när det gäller förmågan att hantera personuppgifter. I topp återfinns bankerna, där nästan nio av tio (88%) känner att deras personliga data är i trygga händer. Näst högst förtroende har svenskarna för matvarubutiker (70%) och därefter butikskedjor och deras webbutiker (64%). Lägst är förtroendet för sociala plattformar där endast 16 procent anser sig ha det.
– GDPR är ingen enkel match. Därför är det extremt viktigt att alla organisationer som hanterar persondata höjer den egna medvetenheten och kontinuerligt ser över sina tillvägagångssätt, säger Henrik Davidsson.