
– Sverige står på tröskeln till en revolution inom digital identitet. Vår undersökning visar på en anmärkningsvärd förändring i konsumenternas attityder, där svenskar i allt högre grad ser biometri som framtiden för säker och smidig identifiering. Detta ger Sverige en unik möjlighet att leda utvecklingen av ett robust ekosystem för digital identitet som gynnar både individer och företag, säger Fredrik Lindquist, Sverigechef på Visa.
Studien visade att över en tredjedel, 35 procent, av svenska konsumenter är angelägna om att anamma en framtid där fingeravtryck låser upp allt från bilar och hem till att helt ersätta pass. Denna entusiasm för biometri återspeglas ytterligare i upptäckten att mer än hälften, 54 procent av de tillfrågade är öppna för att använda en unik digital identitet, där 41 % tror att det kommer få en positiv samhällspåverkan.
Den här växande acceptansen drivs av en stark tilltro till biometrins säkerhet och bekvämlighet. Nästan hälften, 47 procent, av svenskarna litar mer på biometri än på lösenord och anger ökad säkerhet och snabbare processer som viktiga fördelar. Även om viss tveksamhet kvarstår visar studien på en förändrad inställning, där 46 procent av dem som inte använder biometrisk autentisering är öppna för att börja använda det inom de kommande fem åren.
”För att kunna förverkliga den fulla potentialen hos digitala ID:n krävs det dock att man tar itu med farhågor kring dataskydd och visar på de konkreta fördelarna i vardagen. Att utbilda konsumenterna om dataskyddsåtgärder och ta itu med oro kring tillförlitlighet och informationsdelning kommer vara avgörande för ett bredare införande. Att demonstrera bekvämligheten med digitala ID:n i bekanta miljöer, som på flygplatser hotell och nöjesställen, kommer konsumenternas efterfrågan att öka”, skriver Visa i ett pressmeddelande.