
Varje år polisanmäls cirka 300 försäkringsbedrägerier. De flesta upptäcks och anmäls av försäkringsbolagen. Fler fall skulle förmodligen kunna upptäckas med bland annat bättre målstyrning samt rutiner för kontroll och övervakning.
Försäkringsbolagen har en kluven inställning till kontroller, menar Lars Korsell, enhetschef på Brå.
Bristande verktyg för att upptäcka bedrägerier
De varningsflaggor som försäkringsbolagen använder för att upptäcka försäkringsbedrägerier, bygger mer på intuition än på kunskap. Man tittar till exempel på vad som är en ”bra” respektive ”dålig” kund, avvikande beteenden och skadehistorik. Kriterierna har vuxit fram för att de går att kommunicera inom bolagen. Det leder till att kriterierna används för att upptäcka liknande fall, vilket blir ett argument för att använda just dessa kriterier. Fler slumpmässiga kontroller och efterkontroller, i kombination med information till försäkringstagarna om att detta sker, skulle kunna minska risken för försäkringsbedrägerier.
Försäkringsbedragare ofta dömda för annan brottslighet
Närmare 75 procent av de som polisanmäls för misstänkt försäkringsbedrägeri, är redan dömda för annan typ av brottslighet. Det handlar i första hand om trafikbrott, men även brott som omfattar narkotika, våld och hot förekommer i kombination med försäkringsbedrägerier.
– Vi tror att rättsväsendet kan bli bättre på att lära sig att känna igen bedrägeribrotten, säger Anna Jonsson, utredare på Brå. Dessutom behöver de öka samverkan med branschen för utbyte av kunskap och information. Det är i slutändan alla försäkringstagare som drabbas genom högre premier och sämre villkor.
Rapporten Försäkringsbedrägerier. En selektionsstudie (Brå 2015:19) finns att ladda ner på www.bra.se.
För mer information